Türkiye'de kurumsal sosyal sorumluluk anlayışı: En büyük elli kurum üzerine bir araştırma
Özet
İçinde bulunduğumuz dönem içerisinde büyüyen ve hızla ilerlemeyi hedefleyen rekabet
ortamında yer alan işletmelerin sadece ekonomik çıkarlarından beslenebilmesi mümkün
görünmemektedir. Dolayısıyla işletmeler ekonomik faaliyetlerini gerçekleştirirken aynı
zamanda toplumun nezdinde önemli olan konulara da dokunmaya başlayarak öncelikli
hedeflerini sürdürülebilir bir biçimde toplumun yararına yapılabilecek olan çalışmalara
yöneltmişlerdir. Halkla ilişkiler ekseninde, işletmelerin itibarlarını ve bulundukları topluma
karşı olan sorumluluklarını arttırılabilmesi ve en önemlisi devam ettirilebilmesi için,
işletmeler kurumsal sosyal sorumluluğa oldukça önem vermeye başlamıştır.
Bu bağlamda gerçekleştirilen çalışmada Fortune Dergisi Türkiye tarafından yayınlanan
(2017) yılı “Türkiye’nin En Büyük 500 Şirketi” araştırmasından yola çıkılarak listede yer
alan ilk elli şirketin kurumsal web siteleri üzerinde kurumsal sosyal sorumluluk
uygulamaları (KSS) Türkiye özelinde yapılan çalışmalar olarak değerlendirilmiştir. KSS
kavramını anlamlandırma biçimi ve uygulamalarda almış olduğu şekli ortaya çıkartabilmek
amacıyla içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Buna bağlı olarak oluşturulan harita ile
Türkiye’de KSS uygulamalarının yansıma biçimleri ortaya çıkartılmıştır. Şirketlerin
kurumsal web sitelerinde yer alan kurumsal sosyal sorumlulukla ilgili paylaşımları
detaylandırılarak şirketlerin faaliyet alanlarına göre KSS kavramını anlamlandırma biçimi,
uygulamış oldukları politika ve uluslararası standartlar eksenlerinde değerlendirilmiştir
It is not possible for the enterprises that grow in the current period and aim to progress
rapidly in the competitive environment, can only be fed from their economic interests.
Consequently, while undertaking their economic activities, enterprises have also touched on
the issues that are important to the society and have directed their primary objectives to the
works that can be carried out for the benefit of the society in a sustainable manner. On the
axis of public relations, enterprises have started to give importance to corporate social
responsibility in order to increase their reputation and responsibilities to the society they are
in and to sustain them most importantly.
In studies conducted in this context Fortune Magazine published by Turkey (2017) year,
"Turkey's Top 500 Companies" in the list starting from research first fifty company's
corporate website on corporate social responsibility practices (CSR) Turkey is evaluated as
work done in private. The concept of CSR has been examined with the content analysis
method in order to reveal the way it makes sense and the way it has taken in the
applications. Accordingly, the map created in Turkey was revealed reflection forms of CSR
practices. The shares of companies regarding corporate social responsibility on corporate
web sites have been elaborated and the way companies make sense of CSR concept
according to their field of activity has been evaluated in the axes of their policies and
international standards.