Ülkemizde otel odalarının iç mekân biçimlenmesinin bir zincir otel örneği üzerinden irdelenmesi
Özet
Konaklama ve otelciliğin ilk ortaya çıkışı bireylerin konaklama gereksinimlerini karşılama
amaçlı olsa da, günümüzde konaklama tesisleri müşterilerinin yalnızca fiziksel, sosyal ve
psikolojik ihtiyaçlarını karşılamaya değil, bunun yanında değişen istek ve ihtiyaçlarını da
karşılamaya gayret göstermektedirler. Bu çabanın bir sonucu olarak, gerek mimari ve iç
mimari literatürün de gerekse konaklama ve otelcilik sektöründe öne çıkan konulardan biri
haline gelen mimari kimlik kavramı, çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır.
Çalışmanın temel amacı; ülkemizin önemli zincir otel işletmesi niteliğinde olan Divan
Grubu‟nun kuruluşundan günümüze kadar olan süreçte, otellerinin yer seçimine ve oda
tasarımlarına göre mimari ve iç mimari kimliğinin incelenmesidir Bu doğrultuda çalışmada
ilk olarak; konaklama, otel ve zincir otel kavramlarına ilişkin kavramsal çerçeve çizilmiş,
ardından otellerin dünyadaki ve Türkiye‟deki tarihsel gelişim süreçleri incelenmiştir.
Çalışmanın araştırma bölümünde ise Divan Grubu Otelleri arasından seçilen ve konaklama
işlevlerine göre farklı tasarım yaklaşımları olan Divan Çukurhan, Divan İstanbul ve Divan
Bodrum otelleri iç mimari kimlikleri açısından analiz edilmiştir. Yapılan incelemeler
neticesinde seçilen üç örnekten, Ankara Çukurhan‟ın tarihi alt yapıyı koruduğu, en eski ve
ilk açılan İstanbul Divan‟ın ise tarih ve modernizmi birleştirip hizmet verdiği ve buna karşı
Bodrum Divan‟ın modern bir çizgide misafirleri ağırladığı hizmet verdiği sonucuna
ulaşılmıştır. Seçilen üç örnek otelde de sanata verilen değer, tarihi doku ile uyum ve
harmanlanması başarı ile yapılmış olup tatil konsepti ile hizmet veren Bodrum Divan‟da
bile orjinal tablolara ve sanat eserlerine yer verildiği tespit edilmiştir. Bu da Divan
Grubu‟nun sanata ve sanatçıya verdiği değeri göstermektedir. Butik otel konseptinde
müşteri odaklı hizmet de bireysel müşteri memnuniyeti özellikle göz önüne alınmaktadır.
Beş yıldızlı olan Divan İstanbul‟un merkeze ulaşımı çok rahat olmasından dolayı
genellikle toplantı ve farklı organizasyonlar için tercih edilmektedir. Seçilen üç farklı
konsepteki Divan otellerinde genel alanlar ve yatak odalarında mimari açıdan müşterinin
konforu, huzuru ve aidiyet duygusu açısından her türlü detay düşünülmüştür.
Though the first emergence of accommodation and hospitality was designed to meet the
accommodation requirements of individuals, nowadays accomodation facilities make an
effort not only to meet their guests‟ physical, social and psychological needs but also to
meet their changing requirements and needs. As a result of this effort, the concept of
architectural identity which has become one of the featured topics both in architecture and
interior design literature and accommodation and hospitality sectorconstitutes the main
topic of this study.
The main aim of the study is to examine the Divan Hotels Group‟architectural and interior
design identity with regard to its‟ hotelssite selection and room designs from its
establishment until the present day. Accordingly in the study; first of all, the conceptual
framework about the concept of accommodation, hotel and chain hotel has been drawn and
then the historical development processes of hotels in Turkey and in the world have been
examined. In the application section of the study, Divan Çukurhan, Divan Ġstanbul and
Divan Bodrum hotel which have been selected from among Divan Hotels Group that have
different approaches according to accommodation functions have been analyzed in terms
of their architectural and interior design identities.