Kurgulanmış turizm mekanları ve turizm mekanlarına dönüşmüş kamusal mekanlar “Ütopya Cumhuriyetleri“
Özet
Kolektif yaşam idealleri ile kurulan ve kendin yap kültürünü savunan
topluluklar, zaman içerisinde kendi cumhuriyetlerini oluşturmuşlardır. Bu Topluluklar;
60 ;lı yılların sonunda Kopenhag’da, 1990’lı yıllarda litvanya’da ve 1970’lerde ise
Slovenya’da kurulmuştur. Bu ütopya cumhuriyetleri zamanla amacından uzaklaşıp
turizm merkezi haline gelmiştir. Bunun yanı sıra birde özellikle turizm merkezi amacı ile
kurgulanan mekanlar bulunmaktadır.Bu turizm mekanlarına örnek olarak temalı oteller
olan Topkapı Palace Otel, Kremlin Place Otel ve son olarak Mardan Palace Otel
incelenmiştir.
Bu çalışma farklı yaşam idealleri ile kurulup turizm mekanlarına dönüşen
mekanlar ile turizm amacı ile kurgulanmış mekanların, mekansal ilişkilerini analiz
etmek amacıyla yapılmıştır. Mekanların incelenmesi için nitel araştırma
yöntemlerinden, doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu çalışma için öncelikle Ütopya
cumhuriyetleri araştırılmıştır. Ütopya cumhuriyetlerinin kurulum amacından turizm
merkezi haline gelmesi süreci kültürel, sosyolojik ve mekânsal analizi ele alınmıştır. Bir
sonraki adımda ise kurgulanmış turizm mekanları ve mekansal unsurları literatür
araştırılması ile analiz edilmiştir. Bu çalışma, mutlu ve ideal bir toplum yaratma arzusu
ile kurulan mekanlar ile turizmde kısa süreli mutlu insanlar yaratma derdi olan
mekanların ortak noktalarını ortaya koymuştur. Çalışma sonucunda elde edilen
mekanların analizleri insanların mekan olarak turizmden beklentileri ve bu noktada
mekânsal unsurları belirlenmiştir.
The communities established with the ideals of collective life and advocating for
the do-it-yourself culture have formed their republics over time. These Communities; It
was founded in Copenhagen in the late 60s, in Lithuania in the 1990s, and in Slovenia in
the 1970s. Over time, these utopian republics have become distant from their aims and
become tourism centers. In addition, there are places specially designed for the purpose
of tourism center. As an example of these tourism places, themed hotels, Topkapi Palace
Hotel, Kremlin Place Hotel and finally Mardan Palace Hotel were examined.
This study was conducted in order to analyze the spatial relations of the places
established with different life ideals and turned into tourism places and the places
constructed with the purpose of tourism. Document analysis was used for qualitative
research methods. For this study, firstly, the Utopian republics were investigated.
Cultural, sociological and spatial analysis of the process of becoming a tourism center
from the purpose of establishment of the Utopian republics was discussed. In the next
step, the fictionalized tourism spaces and their spatial elements were analyzed with
literature review. This study has revealed the common points of the places established
with the desire to create a happy and ideal society and the places which are the problem
of creating happy people for a short time in tourism. The analysis of the spaces obtained
as a result of the study determined the expectations of people from tourism as a space
and the spatial elements at this point.