Örgütsel güven ve psikolojik sözleşme ilişkisinde profesyonel bürokrasi etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı, aynı örgüt içinde Destek personeli ve Örgüt profesyonelleri
arasında, Örgütsel güven ve Psikolojik sözleşme algılarında potansiyel farklılığın
araştırılmasıdır. Bu araştırma için analiz birimi olarak seçilen örgüt, Mintzberg’in
Profesyonel bürokrasi örgüt yapılanmasını temsil eden üniversitedir. Bu doğrultuda,
Profesyonel bürokrasinin olası etkisini oluşturduğu öngörülen, “eğitim düzeyi” ile
“hiyerarşik yönelim” faktörlerinin, Örgütsel güven ve Psikolojik sözleşme etkileşiminde ne
derece etkili olabileceği araştırılmıştır. Yöntem açısından nicel yöntem uygulanan bu
çalışmada veriler anket yoluyla toplanmıştır. Bulgulara göre gruplar arasında anlamlı
farklılık bulunmuştur. Örgüt profesyonelleri ve Destek personelinin Psikolojik sözleşme ve
Örgütsel güven ortalamaları farklılaşmaktadır. Eğitim seviyesi arttıkça, Psikolojik
sözleşme algı ortalamaları düşmektedir. Neticede, örgütsel güven ve psikolojik sözleşme
değişkenlerinin literatür de profesyonel bürokrasi temelinde tartışılmamış olması,
araştırmanın önemini arttırmakta ve araştırma bulgularının, yönetim ve örgütsel davranış
literatürüne faydalı olacağı düşünülmektedir.
The objective of this study is to investigate the potential differences between the operating
core and support staff on the perceptions of Organizational trust and Psychological
contracts in the same organization. The organization chosen as the analysis unit for this
research is the university which representing Mintzberg's Professional bureaucracy
organizational structure. In this direction, the effect of “education level” and “hierarchical
tendency” factors which is thought to constitute the possible effect of Professional
bureaucracy was investigated on how effective it is in the interaction between
Organizational trust and Psychological contracts. The quantitative method is applied in this
research and the data were collected by questionnaire. Significant differences were found
between groups. The averages of Psychological contracts and Organizational trust differed
between operating core and support staff. As the education level increases, the means of
perception about Psychological contracts decreases. Consequently, the fact that the
variables of organizational trust and psychological contracts are not discussed in the
literature on the basis of professional bureaucracy increases the importance of the research
and it is thought that the research findings will be beneficial to the management and
organizational behavior literature.