Ölüm kaygısının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Soğuk savaş döneminde ABD toplumu
Özet
Tüketim, insanlığın başlangıcından bu yana, bireyi ve toplumu her zaman ve her alanda
etkileyen bir olgu olmuştur. İnsan, hayatının her evresinde birer tüketici konumundadır ve
her evrede, ortamın koşullarına göre, farklı tüketici davranışları sergileyebilmektedir. Bu
çalışma, 1945’ten 1991’e kadar süren, Soğuk Savaş Dönemi olarak adlandırılan, ABD ve
SSCB önderliğinde Batı ve Doğu Blokları arasındaki ideolojik savaş döneminde
yaşananların, ABD halkı üzerinde bir ölüm kaygısı oluşturduğunu ve oluşan bu kaygının
ABD halkının tüketim alışkanlıklarını değiştirdiğini göstermeyi amaçlamıştır. Bu
bağlamda, 1950 – 1965 yılları arasında yaşanan Soğuk Savaş koşullarının ABD halkı
üzerindeki sosyal ve psikolojik etkileri değerlendirilerek, tüketim davranışları üzerindeki
etkileri incelenmiş, tüketim alışkanlıklarının ne yönde değiştiği anlatılmıştır. Soğuk
Savaş’ın ABD halkının sosyo-ekonomik hayatını nasıl ve ne yönde değiştirdiğinden
bahsedilmiştir. Araştırmada, içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Gazete ve dergi
yazılarında, metinlerde ve fotoğraflarda olmak üzere iki bölümde içerik analizi yapılmıştır.
Sonuç olarak, Soğuk Savaş’ın ABD halkı üzerinde önemli ölçüde bir ölüm kaygısı
oluşturduğu ve bu ölüm kaygısına bağlı olarak halkın tüketim alışkanlıklarının değiştiği,
her an bir nükleer saldırı tehdidi ile karşı karşıya olan halkın nükleer bir hazırlık sürecine
girdiği görülmüştür. Sosyo-ekonomik açıdan hayatları etkilenen ve değişen ABD halkı,
ölüme karşı gelebilmek için tükettikleri ürünleri, nükleer savaştan korunmaya yönelik,
kendilerini hayatta tutacağını düşündükleri ürünlerle değiştirmişlerdir. Yaşam
standartlarını nükleer saldırıya karşı hayatta kalacak, saldırıdan korunacak şekilde organize
etmişlerdir.
Starting at the very early ages of the humankind, consumption became the key element in
shaping the humanity as well as societies. Human being can be stated as a consumer in his
every stage of life and alters his consumption habits due to numberless factors. This study
examines the changes in the consumption behavior of the American Society focusing the
impacts of the death anxiety during Cold War era. Starting from 1945 to 1991; Cold War
era is a period of systematical warfare leaded by United States of America and USSR
(former Soviet Union) and followed by a group of nations. In this stand point; this study
focuses on the changes over typical consumer behavior of the American Society being
affected from the cold war conditions between 1950 to 1965. Additionally, this work
examines the shifts in the lives of a typical American citizen from a socio-economical
perspective. During methodical research; content analysis method was conducted in two
sections: newspaper and magazine articles, texts and photographs. As a result, it shall not
be false to state that the Cold War era – especially the possibility of a potential nuclear
war- triggered death anxiety over the American Citizens which in turn had a huge impact
on changing consumer behavior radically. When analyzed deeply, the findings addressed
that the majority of the American Society invested on goods and services which could
reduce or eliminate the effects of potential hostile attacks and shaped their basic lives
subsequently.