Yerelleşmeden uluslararasılaşmaya: Nomadic state of minid örneği
Özet
Günümüzde küreselleşmenin ulusal ve uluslararası pazarlarda yarattığı değişik etkiler
sonucu oluşan yoğun rekabet, birçok yerel firmayı üretim ve pazarlama çabalarını dünya
ölçeğinde düşünme, planlama ve yürütme zorunda bırakmaktadır. Bu bağlamda ulusal
düzeyde faaliyette bulunan ve başarılı olan tüm, özellikle de küçük ve orta ölçekli işletmelerin
uluslararası pazarlarda da benzer başarıyı elde edebilmeleri için nasıl ve neler yapmaları
gerektiği, hangi dışa açılma yollarını deneyerek başarılı olabilecekleri soruları, bilimsel
çalışmalar çerçevesinde de ele alınarak, tartışılmaktadır. Bu tartışmalar ışığında çok değişik
model ve kuramsal yaklaşımların geçmişten günümüze kadar ortaya konulduğu, geliştirildiği
ve hatta bazılarının güncellenerek benimsendiği de görülmektedir. Bu açıdan, örneğin
“Uppsala, Yenilik-Öğrenme modeli ve Network modeli” ile bu kuramsal yaklaşımları
bütünler nitelikteki Dunning tarafından ortaya konulan “Eklektik Paradigma (OLI) modeli“
öne çıkanlardandır.
Bu çalışmada ulusal düzeyde başarılı olan Nomadic State of Mind markasının
firmasının uluslararasılaşma örneğinin ele alınarak ve söz konusu edilen dört
uluslararasılaşma kuramın temel görüş ve açıklamaları doğrultusunda incelenmesinin ilginç
olacağı düşünülmüştür. Ayrıca ele alınan örnek işletmeyi uluslararası pazarlara iten ve/veya
çeken nedenler ile uluslararası pazarlara çıkışta hangi çıkış yolunu neden seçtiği ve hangi ülke
pazarlarına yöneldiği ve bu yönelimde nelerin öncelikli olduğunu ortaya koymak yararlı
olacaktır.
Dolayısıyla bu çalışmanın temel amacı; farklı bir ürün konsepti, yaratıcılığı ve dizaynı
ile uluslararası bir marka haline gelen Nomadic State of Mind markasının uluslararasılaşma
sürecini irdelemektedir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın ilerleyen bölümlerinde, Nomadic
State of Mind markasının Türkiye pazarında yer alması çerçevesinde, uluslararasılaşma süreci
ile bazı uluslararasılaşma kuramları olarak Uppsala, Yenilik-Öğrenme, Network ve Eklektik
Paradigma (OLI) modellerinin görüşleri çerçevesinde, Nomadic State of Mind markasının
uluslararasılaşma sürecini analiz etmektir.
Nowadays, the intense competition created by the effects of globalization on national
and international markets forces many local companies to think, plan and execute their
production and marketing efforts on a global scale. In this context, the questions about how
and what they should do in order to achieve similar success in the international markets for all
small and medium sized enterprises operating at national level and succeeding, and which
ways they can be successful by opening out, are discussed within the framework of scientific
studies. In the light of these discussions, it is seen that many different models and theoretical
approaches have been introduced, developed and even updated and adopted. In this respect,
for example, “Uppsala, Innovation-Learning, Network’’ and “Eclectic Paradigm (OLI)’’ put
forward by Dunning, which complements some theoretical approaches.
In this study, it is thought that it will be interesting to examine the internationalization
of the nationally successful Nomadic State of Mind brand and examine the four theories in
line with their basic views and explanations. In addition, it will be useful to identify the
reasons that pushed and / or attracted the exemplary business to the international markets and
why it chose which exit route to exit to international markets, and which country markets it
turned to, and what was the priority in this direction.
Therefore, the main purpose of this study; this course examines the
internationalization process of Nomadic State of Mind, which has become an international
brand with a different product concept, creativity and design. In the following part of the work
for this purpose, Nomadic State of Mind brands in the frame to take place in Turkey markets,
the internationalization of Uppsala as a process with some internationalization theories,
innovation-Learning Network and the Eclectic Paradigm (OLI) in accordance with the
opinions of the model, Nomadic State of Mind brand of analyzing the internationalization
process it is to.