• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Savaşta çocuk imgesinin sinema ve edebi eser bağlamında metinlerarası analizi: Çizgili pijamalı çocuk örneği

Thumbnail
View/Open
10381515.pdf (2.055Mb)
Date
2021
Author
Büyükyavuz, Ayşenur
Metadata
Show full item record
Abstract
1933 yılında Almanya’da Adolf Hitler liderliğinde Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi iktidara gelmiştir. Nazi ideolojisi devlet yönetimi olarak benimsenmiştir. Nazi Almanyası’nın benimsediği ideolojide Nazi karşıtı birey ve topluluklar özellikle de Yahudiler Almanya’nın gelişiminde ve ilerlemesinde bir sorun olarak görülmüştür. 1933 yılından sonra Almanya’da başlayan ve İkinci Dünya Savaşı süresince işgal edilen ülkelerde devam eden Yahudi politikası Yahudi soykırımına kadar ileri bir seviyeye ulaşmıştır. Binlerce insan çeşitli yöntemlerle ölüme mahkûm edilmiştir. Yok etme girişimleri Nazi kamplarında toplanan Yahudiler üzerinde uygulanmıştır. Bu süreçten en çok etkilenenler ise savunmasız durumdaki çocuklar olmuştur. Bu tezde Nazi propagandasının Yahudi halkı üzerindeki baskıların katliam boyutuna ulaşmasının yazılı ve görsel metin olarak “Çizgili Pijamalı Çocuk” roman ve filmi üzerinden çocuk imgesinin nasıl işlendiği anlatılmıştır. Araştırmada kullanılan “Çizgili Pijamalı Çocuk” yazılı ve görsel metinleri ayrı ayrı söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Son olarak analizden elde edilen bulgulara göre roman ve filmin metinlerarasılığına yer verilmiştir. In 1933, the National Socialist German Workers Party come to power in Germany under the leadership of Adolf Hitler. Nazi ideology has been adopted as state idministration. İn the ideology adopted by Nazi Germany, anti-Nazi individuals and communities, especially Jews, were seen as a problem in the development and progress of Germany. The Jawish policy, which started in Germany after 1933 and continued in the occupied countries during the Second World War, reached an advenced level until the Jewish genocide. Thousands of people were sentenced to death by various methods. Extermination attempts were gathered in Nazi camps. The vulnerable children were the most affected by this process. In this thesis, how the Nazi propaganda’s oppression on the Jewish people reached the level of massacre is described as a written and visual text, through the novel and movie “The Boy in the Striped Pyjamas” Written and visual texts of “The Boy in the Striped Pyjamas” used in the study were examined separately using discourse analysis method. Finally according to findings obtained from the analysis, the intertextuality of the novel and film is included.
URI
http://hdl.handle.net/11727/6426
Collections
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute [772]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Politika
Açık Bilim Politikası
Kullanıcı Rehberi
Başkent Üniversitesi Kütüphanesi
Başkent Üniversitesi


sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageCategoryThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageCategory

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV