Girişimcilik ve ihracat hacminin ekonomik kompleksite üzerindeki etkisi: Türkiye analizi
Abstract
Günümüzde toplumlar için “sürdürülebilir” ekonomik büyüme ve kalkınmanın sağlanması
çabalarına Richard Hausmann ve César Hidalgo (2009) tarafından geliştirilen “ekonomik
kompleksite” kavramı, yeni bir bakış açısı sunmuştur. Bu yaklaşımda; sürdürülebilir
kalkınmanın, üretim miktarının arttırılmasından ziyade ürün çeşitliliğini ve eşsizliğini
maximize eden üretim yapısına dayanan kompleks bir ekonomik yapıyla mümkün
olabileceği ön görülmektedir. Ancak bu yapının oluşturulabilmesinde, toplumun çeşitli
kesimlerine dağılmış halde bulunan bilgi ve beceriyi birleştirerek kullanacak örgütlenmiş
birimlere ihtiyaç duyulduğu da belirtilmektedir. Bu nedenle, literatürde genel olarak;
üretim faktörlerini, sistemli ve çok daha yüksek katma değer yaratacak şekilde bir araya
getirerek, üretimi verimli ölçeklerle gerçekleştiren ve çoğunlukla kurumsal örgütlü yapılar
olan girişimlerde (şirketlerde) vücut bulan bir süreç olarak tanımlananan girişimciliğin
yüksek ekonomik kompleksiteye ulaşabilmesinde önemli bir payı olduğu düşünülmektedir.
Bu çalışmanın öncelikli amacı, girişimciliğin; ikincil amacı ise ihracat hacminin ekonomik
kompleksite üzerindeki etkisinin, Türkiye özelinde ve 1995-2018 dönemine ait logaritmik
farkı alınmış zaman serileriyle basit ve çoklu doğrusal regresyon analiz yöntemi
kullanılarak araştırılmasıdır.
Çalışmada öncelikle ekonomik kompleksite yaklaşımı ve girişimcilik kavramı ile üretimin
ve ürünlerin teknoloji seviyesi de göz önünde bulundurularak Türkiye’nin ihracat yapısı
incelenmiş olup müteakiben yapılan analizler sonucunda;
- Girişimcilik ile ekonomik kompleksite arasında anlamlı ve olumlu bir ilişki olduğu,
yeni girişimlerin (şirketlerin) kurulmasının ekonomik kompleksite üzerinde olumlu,
kapanarak faaliyetlerine son vermelerinin ise olumsuz yansımalara sebep olduğu,
- İhracat hacminin ise ekonomik kompleksite üzerinde olumlu ya da olumsuz bir etki
yaratamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
For societies today, the concept of "economic complexity", developed by Richard
Hausmann and César Hidalgo (2009), has provided a new perspective on efforts to achieve
"sustainable" economic growth and development. This perspective foresees that
sustainable development is possible with a complex economic structure based on a
production structure that maximizes product diversity and uniqueness rather than
increasing the amount of production. However, it is also stated that in the creation of this
structure, there is a need for organized units that will combine knowledge and skills
scattered across various segments of the society. Therefore, the literature in general
considers that entrepreneurship—which is defined as a process that takes place in
enterprises (companies) that are mostly institutional organized structures and realizes
production with efficient scales by bringing together production factors in a systematic and
much higher value-added way—has an important role in achieving high economic
complexity.
The aim of this study is to analyze primarily the impact of entrepreneurship, and
secondarily the impact of export volume, on economic complexity, with a Turkey sample
for the period 1995-2018, using simple and multiple linear regression methods and logdifferenced
time series.
The study initially examines the export structure of Turkey considering the economic
complexity approach and entrepreneurship concept as well as taking into account the level
of production and product technology. The results of further analyses show that:
- There is a significant and positive relationship between entrepreneurship and economic
complexity, where the establishment of new enterprises (companies) has positive and
their closure has negative impacts on economic complexity,
- There is no significant (positive or negative) impact of export volume on economic
complexity.