Blok zincir teknolojisinin benimsenmesini etkileyen faktörler: Güvenlik açısından ampirik bir çalışma
Özet
Bu tez çalışmasının amacı internet bankacılığı işlemlerinde blok zincir teknolojisinin
kullanımına karşı kullanıcı niyetlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışmada nicel
araştırma yöntemleri takip edilmiş ve çevrimiçi uygulan anket ile veri toplanmıştır.
Araştırma evrenini; Türkiye genelinde faaliyet gösteren bankaların müşterileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini internet bankacılığı kullanan basit tesadüfi
yöntemle seçilen 356 kişiden oluşmaktadır. Toplanan veriler doğrulayıcı faktör ve Yapısal
Eşitlik Modellemesi ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Veriler dokuz faktör altında
toplanmıştır: ‘Davranışsal Niyet’, ‘Sosyal Normlar’, ‘Algılanan Fayda’, ‘Algılanan Güven’,
‘Algılanan Yenilikçilik’, ‘Algılanan Kullanım Kolaylığı’, ‘Bilgi Seviyesi’, ‘Algılanan
Gizlilik’ ve ‘Algılanan Tatmin’.
Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan
fayda ve davranışsal niyet arasında pozitif ilişki olduğu, algılanan fayda ile davranışsal
niyet arasında pozitif ilişki olduğu, yenilikçilik ve algılanan fayda arasında pozitif ilişki
olduğu, gizlilik ve fayda arasında pozitif ilişki olduğu, güven ve algılanan fayda arasında
pozitif ilişki olduğu, sosyal norm faktörü ile algılanan fayda ve davranışsal niyet arasında
pozitif ilişki olduğu, tatmin faktörü ile davranışsal niyet arasında pozitif ilişki olduğu son
olarak bilgi seviyesi ile davranışsal niyet arasında pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir.
The purpose of this thesis is to determine the factors affecting user intentions against the
use of blockchain technology in internet banking transactions. In the study, quantitative
research methods were followed and data were collected with an online questionnaire.
Research universe; Turkey are customers of banks operating in general. The sample of the
study consists of 356 people selected by simple random method using internet banking.
The collected data were analyzed and interpreted by confirmatory factor and Structural
Equation Modeling. The data were collected under nine factors: 'Behavioral Intention',
'Social Norms',' Perceived Usefulness ',' Perceived Trust ',' Perceived Innovativeness ','
Perceived Ease of Use ',' Knowledge Level ',' Perceived Confidentiality 'and' Perceived
Satisfaction '.
According to the results obtained from the study, there is a positive relationship between
perceived ease of use and perceived usefulness and behavioral intention, a positive
relationship between perceived usefulness and behavioral intention, a positive relationship
between innovativeness and perceived usefulness, a positive relationship between
confidentiality and utility, trust and perceived usefulness. There is a positive relationship
between social norm factor and perceived usefulness and behavioral intention, and a
positive relationship between satisfaction factor and behavioral intention, and finally, a
positive relationship between knowledge level and behavioral intention.