Turizm iletişiminde bir reklam kanalı: İnstabloggerlar üzerine bir araştırma
Abstract
Sosyal medya ve ağlar farklı alanlarda olduğu gibi turizm alanında da hizmet
işletmelerinden nihai tüketiciye kadar kullanılmaya ve bu kullanımlarla yeni içeriklerin
oluşmasına olanak sağlar durumdadır. Bu çalışma, turizm alanında Instagram’da “gezgin
Instablogger”ın paylaşımlarını analiz ederek turizmde bir iletişim kanalı olarak nasıl
işlediğini ortaya koymayı ve böylelikle turizm markalarının gezgin Instablogger’ları da
tüketiciye ulaşabilecek bir iletişim kanalı olarak kullanabilmesinin yollarına dair ipuçlarını
oluşturmayı amaçlamaktadır.
Çalışmada kapsamında Türkiye’de 9 gezgin Instablogger’ın paylaşımları Instagram
kimliği, Instagram profil kimliği, içerik, konaklama işletmelerine dair paylaşımlarda
reklam bileşenleri kullanımı ve stratejileri, etkileşim ve reklamın sergileniş biçimi temaları
ekseninde içerik analizi eşliğinde analiz edilmektedir. Bu kapsamdaki paylaşımlar, 1 Ocak
2018-Şubat 2020 tarihleri arasında, gezi ve seyahat/ hizmet-konaklama kategorileri olmak
üzere kaydedilen toplam 200 paylaşımdan oluşmaktadır.
Sosyal medya günümüzde öne çıkan açık ve örtük reklam mecralarından birisi haline
dönüşürken popüler sosyal ağ siteleri de turizm iletişiminde reklam ve reklam kanalları
açısından yeni bir çerçeve sunmaktadır.
Eldeki veriler, turizm iletişiminde gezgin instabloggerlerın yaratıcı görseller yoluyla,
kendini ifade etme, iletişim kurmaya yardımcı olan instagramın kullanımıyla, ulaştıkları
kitlelerinin büyüklüğü ve onları etkileme işlevi sebebiyle iyi bir yardımcı kanal olduğunu
göstermektedir. Konaklama işletmeleri ve otellerin daha doğru hedef kitlelere, kullanıcılara
ulaşabilmesi bağlamında önem arz etmektedir. Instabloggerların bunu büyük ölçüde
başarılı bir şekilde kullanabildikleri, iletişimsel ve ilişkisel anlamda yönetimi
sağlayabildiklerine değinilmiştir. Aynı zamanda; turizm işletmeleri ortamında farklı
stratejilerle bunu daha belirginleştirmeleri sonucunda, takipçileriyle birlikte diğer kullanıcıların ilgisinin artmasını büyük ölçüde sağladıkları tespit edilmiştir. Diğer bir
açıdan sonuçlar; kullanıcıların beğeni ve yorumları, etkileşim açısından görsellerde
kullanılan bileşenlere göre farklılaştığını göstermektedir.
Due to the necessity of social media to go beyond the traditional in different fields, social
networks such as Facebook, Twitter and Youtube are now frequently included in tourism,
Instagram which is the need for a new channel in businesses and tourism brands, has been
focused on detail. The aim of this study is, to reveal how and to what extent traveler
instabloggers function as a channel in shaping advertising in tourism communication for
service producing businesses.
The scope of the study 9 traveler Instablogger share in Turkey Instagram identity,
Instagram profile identity, content, advertising components to use in sharing about the
hospitality business and strategies, interaction and how the advertisment exposition format
themes axis is analyzed in the presence of content analysis. The shares within this scope
consist of a total of 200 Instagram shares recorded between January 1, 2018 and February
2020, including travel and tour / service-accommodation categories, constitue the sample.
The available data show that the traveler instabloggers are a good supportive channel in
tourism communication. Due to the size of their audiences, they reach and the function of
influencing them through creative visuals, the use of instagram that helps to express
themselves and communicate. It is important for accommodation businesses and hotels to
reach truer target audiences and users. It was mentioned that instabloggers can use this
successfully and provide communication and relational management.
While social media has become one of the featured open and implicit advertising channels
today, popular social network sites offer a new framework in terms of advertising and
advertising channels in tourism communication. Another aspect is the results; users' likes
and comments show that they differ in terms of interaction according to the constituents
used in the visuals.