DEAHB olan bireylerin psikolojik sağlığı ile ilişkili faktörlerin incelenmesi
Özet
Bu çalışma dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik bozukluğu tanısı almış erişkin bireylerin
yaşamda karşılaştıkları zorlukları, bu zorluklarla baş ederken ne gibi stratejiler
oluşturduklarını ve bu stratejileri oluştururken kimlerden destek aldıklarını araştırmak
amacıyla yapılmıştır. Araştırma için DEAHB tanısı almış 21- 35 yaş aralığında 4’ü kadın
7’si erkek olmak üzere toplam 11 kişi ile yarı yapılandırılmış sorular eşliğinde yüz yüze
görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular yorumlayıcı fenomenolojik analiz
yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda 4 ana tema ortaya çıkmıştır.
Bunlar; (1) yaşamdaki zorlular, (2) dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik bozukluğu ile baş
etme stratejileri, (3) dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik bozukluğu ile baş etme stratejilerini
keşfetme yolları ve (4) strateji geliştirirken destek alınan kişiler/kaynaklar olarak
belirlenmiştir. Yaşamdaki zorluklar üst temasında ön plana çıkan alt temalar; (a) unutkanlık
(b) arkadaşlık ilişkilerinde zorlanma, (c) ders dinleyemem, (d) başarısızlık ve (e)
dikkatsizliktir. Dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik bozukluğu ile baş etme stratejileri üst
temasının alt temaları ise (a) eşyaların yerini sabit tutma, (b) sistematik ilerleme, (c) arkadaş
desteği alma ve (d) yapılacaklar listesi oluşturmaktır. Dikkat eksikliği ve aşırı hareketlilik
bozukluğu ile baş etme stratejilerini keşfetme yolları üst temasının alt teması ise kendi
kendine öğrenme olarak ortaya çıkmaktadır. Son olarak strateji geliştirirken destek alınan
kişiler/kaynaklar üst teması altında aile alt teması yer almaktadır. Elde edilen bulgular
alanyazındaki bilgiler ışığında tartışılmıştır.
This study aims to investigate the difficulties that adult individuals who are diagnosed with
attention deficit and hyperactivity disorder face in life, what strategies they form while
dealing with these difficulties and who they get support from when developing these
strategies. Face-to-face interviews were conducted with a total of 11 people, 4 of whom were
women and 7 were men, between the ages of 21 and 35 who were diagnosed with ADHD.
The findings were evaluated using the interpretive phenomenological analysis method. The
analysis result emerged in 4 super-ordinate themes. These are ; (1) life difficulties, (2)
strategies to cope with attention deficit and hyperactivity disorder, (3) ways to explore
strategies to cope with attention deficit and hyperactivity disorder, and (4) developing
strategies by the support of the people. Sub-themes that come into prominence in superordinate
theme of life difficulties are (a) forgetfulness, (b) difficulty in friendship relations,
(c) inability to listen to lessons, (d) failure and (e) inattantion. The sub-themes of discovering
the ways of copping with the difficulties of ADHD super-ordinate theme are (a) keeping the
location of the items fixed, (b) systematic progress , (c) getting support of friends and (d)
creating a to-do list. Learning by yourself appears to be the sub-theme of super-ordinate
theme of ways to explore strategies to cope with attention deficit and hyperactivity disorder.
Lastly under the Super-ordinate theme of developing strategies by the support of the people
/ resources is the family sub-theme. The findings are discussed in the light of the information
in the literature.