Fotografik imge ve basın fotograflarında alımlama
Abstract
Bu araştırmanın odağında iletişim ve hukuk fakültesinden iki grup öğrencinin
Türkiye’deki mültecilerin yer aldığı basın fotoğraflarına yükledikleri anlamın incelenmesi
yer almaktadır. Alımlama kuramından yola çıkarak, özellikle Roland Barthes’ın fotoğraf
kavramları, studium ve punctum, mültecilere ait görsel imgelere yönelik anlamları nasıl
üretip, yeniden ürettiklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Tezin ana savı bu iki yorumlayıcı
gruba söz konusu kavramlar anlatıldığında anlamlandırma sürecinin hatırı sayılar ölçüde
değişeceğidir.
Bu tezin metodolojik yönelimi nitelikseldir. Çalışma, katılımcıların düşüncelerine
odaklanmak amaçlandığı için benimsenen veri toplama tekniği odak grup görüşmeleri
olmuştur. Katılımcılar imgelerin pasif alımlayıcı olmalarından çok fotoğraf, fotoğrafçı ve
gönderge çerçevesinde alımlama sürecinin aktif katılımcıları olarak değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla, katılımcılar, seçilmiş fotoğrafların çerçevesinin içinde ve dışında kendi
düşünümsel ve özdüşünümsel anlamlarını inşa eden ve duygulanımı dile getiren aktif anlam
üreticileri olarak değerlendirilmişlerdir.
Bu çalışmadaki fotoğraflar, Yılın Foto Muhabirleri Dergisi’nden seçilmiştir.
Çalışmanın temel eksen oluşturan studium punctum gibi fotoğraf kavramları, alımlayıcıların,
fotoğrafları nasıl bir süzgeçten geçirdiklerini ve kavramlarla karşılaşmadan önce ve sonrası
ortaya çıkan farklılıkları görmemizi sağlamıştır.
Sonuç olarak, belli bir bağlamda foto muhabirinin çektiği “o an”, bir başka
zamanmekanda katılımcıların yalnızca özdüşünümünü değil, ötekinin farklılığına yönelik
farkındalığını da harekete geçirmiştir. Katılımcılar, Barthes’ın kavramları aracılığıyla basın
fotoğrafları üzerine düşünerek, mültecilere ait anlatılar yaratarak, onlara yönelik derin bir
anlama geliştirmeye çabalamıştır.
The focus of this research is to examine the ways in which two groups of students from
communication and law faculties. attribute meaning to the press photographs of refugees in
Turkey. Drawing on reception theory, the thesis aims at exploring how the meaning produced
and reproduced through visual images of refugees via Barthes’ concepts of photography,
studium and punctum, in particular. Thus, the main argument of this thesis is that the meaning
generation process will change considerably before and after these concepts are introduced to
this two interpretive groups.
The methodological orientation of this thesis is qualitative. As the study aims at
reflections of the participants, the technique adopted in collecting data is focus group
interviews. The participants are not viewed as passive receivers of images within the frame of
photographer, the photograph, and the reference, but rather, active participants of the reception
process. Thus, they are taken as active meaning-makers who construct their reflective and self
reflective meaning and expressing affection inside and out of the frame of the selected
photographs.
The photographs of refugees were selected from Photo Journalists of the Year Book. The
concepts, such as studium and punctum, which constituted the main axis of the study, allowed
us to see how the participants built their creative meanings of the photographs before and after
encountering the aforementioned concepts.
As a result, the decisive moment which was captured by photojournalist in one context
triggered not only the self-reflection of the participants but also the awareness of the difference
of the Other in another timespace. By contemplating on the press photographs via Barthesian
concepts, the participants, creating narratives about them, tried to develop deep understanding
towards the refugees.