Yeni nesil çalışma alanları iç mekân değerlendirilmesi, "yemeksepeti park" ofisi
Özet
Küresel koşullar birçok alanda olduğu gibi çalışma mekânı tasarım anlayışının
yeniden şekillenmesinde de etkili olmaktadır. Süreç içerisinde değişen yenilikçi tasarım
yaklaşımı, yaşanılan bu dönemde hala evrim sürecini tamamlayabilmiş değildir. Sürekli ve
dönüşümlü olarak ilerleyen bu mimari algının gelecek zamanda da tamamlanamayacağı
kaçınılmaz bir gerçektir. Değişen dünya şartlarına rağmen insanlar yaşamlarını
sürdürebilmek için çalışmak zorundadırlar. Bu neden ile çalışma mekân ve koşulları zamana
ve teknolojiye bağlı olarak sürekli bir değişim içinde olsa dahi, değişmeyen tek şey
insanoğlunun çalışmaya karşı duyduğu ihtiyaç ve gereksinimdir. Günümüzde “Yeni nesil”
olarak tanımlanan çalışma alanının iç mekân ölçeğinde karşılıklarının aranması ve
değerlendirmesinin yapılması, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Kuşakların
tanımlanarak, algısal farklılıklarının ortaya konulması ile birlikte, çalışma alanlarının
mekânsal gereksinimlerinin belirlenmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır. Çalışma
alanlarının yeni oluşum ve mekânsal değer karşılıklarının aranmasına yönelik olarak; modern
dönem itibari ile çalışma mekânın kendi dönemleri içerisinde öne çıkan ve “yenilikçi” olarak
tanımlanan mekânın tarihsel süreç içerisinde ele alınması ve değerlendirilmesi ikinci alt
amacını oluşturmaktadır. Bu noktada; nesiller arası algı ve yaşam biçimi ile ilişkilenen iç
mekân yansımalarını okumak mümkün olabilecektir. Yeni nesil anlayışına karşılık gelen ofis
iç mekân oluşumlarının, kullanıcı açısından değerlendirmesi ile mekânsal karşılıkların ne
derece uyumlu olduğunun belirlenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın kapsamı günümüz çalışan
kuşağı olan “Z kuşağı” ile sınırlandırılmıştır. 21. Yüzyıl ile tanım kazanan “yeni nesil” çalışma alanlarının mekânsal özelliklerine
dair inceleme, yüzyılın başı ile öne çıkan çalışma ofisleri çerçevesinde ayrıntılı olarak
değerlendirilmiştir. Bununla birlikte Z kuşağının iş yaşamından beklentilerini, çalışma mekân
tercihlerine ilişkin algılamalarını ortaya koyarak araştırmaktır. Çalışmada, yeni nesil ofis iç
mekân değerlendirmesi; teknoloji, fonksiyon ve estetik değerler açısından ele alınmıştır. Elde
edilen veriler üzerinden aynı kapsam çerçevesinde "Yemeksepeti Park" ofis binası
değerlendirmesi yapılmıştır. Bu amaçla yapılan çalışmada seçilen ana kütle ve örneklem
dâhilinde veri toplamak için anket yöntemine başvurulmuştur.
Global conditions are effective in re-shaping the workplace design concept as in many
fields. The innovative design approach that has changed during the process has not been able to
complete the evolution process in this period. It is an inevitable fact that this architectural
perception, which is progressing continuously and alternately, will not be completed in the
future. Despite the changing world conditions, people have to work to survive. For this reason,
even if the working place and conditions change continuously depending on time and
technology, the only thing that does not change is the need and need of human beings for work.
The aim of this study is to search for and evaluate the responses of the study area, which is
defined as the “new generation”, on an interior scale. It is aimed to contribute to the
determination of the spatial requirements of the study areas by identifying the generations and
revealing their perceptual differences. In order to search for new formation and spatial value
provisions of the study areas; the second sub-purpose of the study is to evaluate and evaluate the
space that stands out in its own periods and defined as “innovative” within the historical process
as of the modern period. At this point it will be possible to read the interior reflections associated
with perception and lifestyle. It is aimed to determine how the spatial responses are compatible
with the evaluation of the office interior formations corresponding to the new generation
understanding in terms of the user. The scope of the study is limited to the "Generation Z",
which is the current generation. The analysis of the spatial properties of the “new generation”
workspaces, which have been defined by the 21st century, were evaluated in detail within the
framework of the work offices that stand out with the beginning of the century. In addition to
this, it is to investigate the expectations of generation Z from business life by revealing their perceptions about workplace preferences. In the study, new generation office interior assessment
searched with technology, function and aesthetic values. Based on the data obtained,
"Yemeksepeti Park" office building was evaluated within the same scope. In this study, the
survey method was used to collect data within the main mass and sample selected.