Olumlu, danışma ve olumsuz ağ ilişkileri: Hemşireler üzerine bir çalışma
Özet
Örgütlerin başarılı olma durumlarının birey faktörüne gitgide daha da dayandığı günümüz iş yaşamı şartlarında sosyal ilişkilerin önemi artmaktadır. Örgüt içerisinde bulunan ağ düzeneklerindeki bireylerin ilişkilerinden doğan etkileşime yoğunlaşmak bu noktada kilit rol oynamaktadır. Bu nedenle yapılan çalışmanın konusu belirli bir ağ düzeneğindeki olumlu, danışma ve olumsuz ilişki ağları üzerinden oluşturulmuştur. Özellikle ağ düzeneğindeki olumsuz ilişkilerin ağın genelini nasıl etkilediği merak edilmektedir. İşten ayrılma niyeti gibi olumsuz kavramları en çok benimseyen meslek gruplarından biri olarak da hemşireler araştırmanın evreni olarak seçilmiştir. Çalışmada Eskişehir ilinde faaliyet gösteren bir hastanedeki 147 hemşireden oluşan evrenden sosyal ağ anketi yöntemiyle veriler toplanmıştır. Toplanan veriler UCNET 6.0 programı ile sosyal ağ analizine tabii tutulmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda ağ düzeğinde olumsuz ilişkilere görece daha fazla sahip olan aktörlerin olumlu ve yansız ilişkiler açısından da etkin olabilecekleri ifade edilebilir. Aktörün daha fazla olumsuz ilişkiye sahip olması olumlu ve danışma ilişki ağındaki ilişkilerini etkilemediği, ağ düzeneği içerisinde aracılık gibi etkin konumlarda bulunabilecekleri söylenebilir. Ağ düzeneğinde yöneticilik rolü olan aktörlerin ise genel olarak danışma ilişki ağı kapsamında etkin oldukları yapılan analizler sonucunda tespit edilmiştir. Bir başka bulguya göre ağ düzeneğinde sevilmeyen olarak adlandırabileceğimiz aktörlerin kesim noktalarında konumlanabileceği dolayısıyla ağ düzeneğinde aracılık rolleri üstlenebilecekleri ifade edilebilir. Ağ düzeneğinde görece sevilmeyen aktörlerin sahip oldukları ego bağlantılarının ise ağdan izole olan aktörleri kapsayabileceği gibi genel olarak olumlu ve danışma ilişki ağları açısından etkin rol oynayan aktörlerden oluşabileceği de söylenebilir.
The importance of social relations is increasing in today's business conditions, where the success of organizations depends on the individual factor. Concentrating on the interaction resulting from the relationships of individuals in the network mechanisms within the organization plays a key role at this point. For this reason, the subject of the study was formed through positive, consulting and negative relationship networks in a particular network setup. It is especially wondered how negative relationships in the network setup affect the overall network. Nurses were chosen as the universe of the research as one of the profession groups that have the most negative attitudes such as intention to quit the job. In the study, data were collected from the universe consisting of 147 nurses in a hospital operating in Eskisehir province through social network survey method. The collected data were subjected to social network analysis with UCNET 6.0 program. As a result of the findings obtained, it can be stated that actors, who have more negative relationships in the network level, can also be effective in terms of positive and neutral relations. It can be said that the actors’ having more negative relationships is positive and does not affect their relationship in the counseling relationship network, they can be in effective positions such as mediation in the network mechanism. It can be said that actors who have a managerial role in the network setup are generally active within the scope of the consultation relationship network. According to another finding, it can be stated that the actors, whom we can call the disliked in the network setup, can be positioned at the cutting points and therefore they can play intermediary roles in the network setup. It has been determined that the ego connections of the actors who are relatively disliked in the network arrangement may include the actors isolated from the network, as well as actors that play an effective role in terms of positive and counseling relationship networks.