Autonomy of english teachers with refugee students in their classes
Abstract
The purpose of this research was to investigate the autonomy of English teachers with
refugee students in four different dimensions, which are teaching and assessment, school
management, professional development and curriculum development. 121 English teachers
working in state secondary schools in Ankara participated in the study. Data were collected
through questionnaires and open ended questions. The results showed that in teaching and
assessment and professional development participants had generally high autonomy.
However, in school management and curriculum development their autonomy were lower.
When compared to English teachers without refugee students, t-test results showed that
overall autonomy of English teachers with refugee students in their class were lower.
Furthermore, the results also showed that number of refugee students in the class did not
affect the autonomy of teachers contrary to the expectations. Additionally, it was concluded
that professional experience of teachers did not affect the autonomy of English teachers. In
open ended questions teachers mainly stated that they could not select textbooks, even
though they could use their autonomy in the amount of homework they gave, disciplining
students and setting rules and norms for their classes. Moreover, majority believed that they
were not involved in school management. Furthermore, most of the participants thought that
they were not autonomous regarding the content of in-service professional development
programmes, and they generally could not attend these programmes according to their needs.
Finally, vast majority of the participants stated that they were not involved in curriculum
designing process.
Bu araştırmanın amacı, sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin
özerkliklerini, öğretim ve değerlendirme, okul yönetimi, mesleki gelişim ve müfredat
geliştirme olmak üzere dört farklı boyutta incelemektir. Araştırmaya Ankara'daki devlet
ortaokullarında görev yapan 121 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler anket ve açık uçlu
sorular aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar, öğretim ve değerlendirme ile mesleki gelişimde
katılımcıların genel olarak yüksek özerkliğe sahip olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte,
okul yönetimi ve müfredat geliştirmede özerkliklerinin daha düşük olduğu gözlemlenmiştir.
Mülteci öğrencisi olmayan İngilizce öğretmenleriyle karşılaştırıldığında, t-testi sonuçları,
sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin genel özerkliğinin daha düşük
olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar, sınıftaki mülteci öğrenci sayısının, beklentilerin
aksine öğretmenlerin özerkliği ile bir ilişkisinin olmadığı da göstermiştir. Ayrıca
öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin ve İngilizce öğretmenlerinin özerklikleri arasında bir
ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Açık uçlu sorularda öğretmenler ağırlıklı olarak
verdikleri ödev miktarı, öğrencileri disipline etme ve sınıfları için kurallar ve normlar
belirleme konusunda özerkliklerini kullanabildikleri halde ders kitaplarını seçemediklerini
belirtmişlerdir. Dahası, çoğunluk okul yönetimine dahil olmadıklarına inandıklarını
belirtmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğu, hizmet içi mesleki gelişim programlarının içeriği
konusunda özerk olmadıklarını ve ihtiyaçlarına göre bu programlara katılamadıklarını
düşünmektedir. Son olarak, katılımcıların büyük çoğunluğu müfredat tasarlama sürecine
dahil olmadıklarını belirtmişlerdir.