Havacılık meslek yüksekokulu ingilizce konuşma dersi için CEFR B1 seviyesiyle uyumlu bir izlence önerisi
Abstract
The purpose of this study is to design a syllabus for English Speaking II course at an aeronautical vocational school based on Common European Framework of Reference for languages (CEFR) criteria and tailored to the needs and interests of aviation students. In order to achieve this purpose, both qualitative and quantitative methods were used in this study. First, B1 self –assessment checklists of CEFR were administered to the students in second grade taking English Speaking course to explore their needs and goals about the speaking course. Second, an open-ended questionnaire was administered to them to obtain their viewpoint and expectations of the course.The data were collected from 97 cabin services and transportation management students. After the data were analyzed, an English Speaking course syllabus was designed by the researcher. The findings of the study revealed that aviation students place high value on Aviation English and aim to enhance their speaking skills especially for their professional development. Another key finding is that cabin services students feel themselves more competent in speaking than transportation management students. It was also found that lessons hours of speaking course should be increased to meet the students’ speaking needs. This study aims to contribute to the field of ESP, particularly to Aviation English for both students and course designers.
Bu çalışmanın amacı, havacılık meslek yüksekokulu öğrencilerinin İngilizce Konuşma II dersi için Diller için Ortak Avrupa Referans Çerçevesi (CEFR) kriterlerine dayalı ve havacılık öğrencilerinin ihtiyaç ve ilgilerine göre oluşturulmuş bir izlence tasarlamaktır. Bu amaçla, bu çalışmada hem nicel hem de nitel metotlar kullanılmıştır. İlk olarak, İngilizce Konuşma dersini alan ikinci sınıf öğrencilerine, konuşma dersi ile ilgili ihtiyaç ve hedeflerini öğrenmek için CEFR’ın B1 öz değerlendirme kontrol listeleri uygulandı. İkinci olarak, öğrencilere dersle ilgili görüş ve beklentileri hakkında bilgi edinmek için açık uçlu bir anket uygulandı. Veriler, 97 sivil havacılık kabin hizmetleri ve sivil hava ulaştırma işletmeciliği öğrencilerinden toplandı. Veri analizi yapıldıktan sonra, araştırmacı tarafından bir İngilizce Konuşma dersi izlencesi hazırlandı. Araştırmanın bulguları, havacılık öğrencilerinin Havacılık İngilizcesine çok önem verdiklerini ve konuşma becerilerini özellikle mesleki gelişimleri için geliştirmek istediklerini ortaya koymuştur. Bir diğer göze çarpan bulgu, kabin hizmetleri öğrencilerinin konuşma konusunda genel olarak ulaştırma işletmeciliği öğrencilerine göre kendilerini daha yeterli görmeleridir. Ayrıca, öğrencilerin konuşma ihtiyaçlarını karşılamak için konuşma dersi saatlerinin artırılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Bu çalışma, Özel Amaçlar için İngilizce, ve özellikle Havacılık İngilizcesi alanında öğrenciler ve ders tasarımcıları için katkı sağlamayı hedeflemektedir.