The effect of model united nations conferences on secondary education students' attitudes and anxiety about speaking english
Abstract
The aim of this study is to investigate the effects of Model United Nations Conferences (MUN) on students' English speaking anxiety and their attitudes towards English. MUN conferences constitute one of the most important academic activities that develop the middle school, high school and university students' diplomatic skills and international relations, foreign language development and leadership, teamwork, critical thinking, creative thinking, problem solving and public speaking skills. MUN Conferences play an important role in the development of students, mostly in the form of club work in Turkey, and both as club work and as an elective course abroad. This research was conducted on the students who attended the “YUKOMUN -Yükselen College Model United Nations" conference organized by Yükselen College in the 2019-2020 academic year. A total of 150 students attended the conference and 33 students who attended an MUN conference for the first time were included in this study. In order to collect data, “Foreign Language Class Anxiety Scale” developed by Horwitz in 1986 and translated into Turkish by Dalkılıç in 2001, and “Attitude towards English Scale" developed by Aiken in 1979 and translated into Turkish by Tunç in 2003 were used. The study was conducted through online surveys in the fall semester of 2019-2020. According to the results of the study, the English speaking anxiety of the students who attended the MUN conferences decreased significantly and their attitudes towards English increased positively. In addition, a semi-structured interview was conducted with students to explore the effects of MUN conferences on their personal development.
Bu çalışmanın amacı, Model Birleşmiş Milletler Konferanslarının (MUN) ortaöğretim kademesinde eğitim gören öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarına ve İngilizceye yönelik tutumlarına etkisini araştırmaktır. MUN konferansları ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin hem diplomasi ve uluslararası ilişkiler hem yabancı dil gelişimi hem de liderlik, takım çalışması, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve topluluk önünde konuşma yeteneklerini eş zamanlı geliştiren en önemli akademik etkinliklerden bir tanesidir. MUN Konferansları Türkiye’de daha çok kulüp çalışmaları şeklinde, yurt dışında ise hem kulüp çalışmaları hem de seçmeli ders olarak öğrencilerin gelişiminde önemli bir rol almaktadır. Bu araştırma, Yükselen Koleji’nin 2019 – 2020 eğitim öğretim döneminde düzenlediği YUKOMUN “Yükselen Koleji Model United Nations” konferansına katılan öğrenciler temel alınarak yapılmıştır. Konferansa 150 öğrenci katılmış olup MUN konferanslarına ilk kez katılan 33 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Veri toplamak için Horwitz tarafından 1986 yılında geliştirilen ve 2001 yılında Türkçeye Dalkılıç tarafından çevrilen “Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği ve Aiken’in 1979’da geliştirdiği ve 2003 yılında Tunç tarafından Türkçeye çevrilen “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma çevrimiçi uygulanan anketler aracılığı ile 2019/2020 güz döneminde yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre MUN konferanslarına katılan öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarının anlamlı bir şekilde azaldığı ve İngilizceye yönelik tutumlarının olumlu ölçüde artış gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak MUN konferanslarının kişisel gelişimleri üzerine etkileri de ortaya konmuştur.