Effects of digital storytelling on listening skills of foreign language learners of english and their attitudes towards digital storytelling
Abstract
Developing language skills is the most important and most challenging phase in the language learning process. To improve the language skills, new techniques are being presented every day due to the belief of insufficient learning processes. Digital storytelling is a new technique in language teaching that helps to improve four skills of learners as well as motivation towards language learning and encouragement of the oneself. The purpose of this research was to investigate the effects of digital storytelling on listening skills of language learners and learners’ attitudes towards use of digital storytelling with the participation of 64 secondary school students whose degrees are 6th and 7th grade. The study was conducted in Adana, Seyhan during the fall semester of the academic year 2020-2021. Listening Comprehension Achievement Test and Learners’ Attitude Scale were the data collection tools of the research. The data were analysed with the SPSS programme. The results of the study revealed that participants had statistically significant differences in their listening skills improvement and test group had higher competency in listening activities when compared to the control group. The findings of the study also provide additional information about learners’ attitudes towards digital storytelling listening activities, including their motivation level and thoughts. According to the results, experimental group’s attitudes towards digital storytelling were positive. In learners’ attitude scale, learners who are exposed to digital storytelling marked more positive statements about use of digital storytelling in language classes than learners who did not receive any digital treat. Additionally, experimental group’s motivation was significantly higher than the control group. Dil becerilerini geliştirmek, dil öğrenme sürecindeki en önemli ve en zorlu aşamadır. Dil becerilerini geliştirmek için, öğrenme süreçlerinin yetersiz olduğu inancıyla her gün yeni teknikler sunulmaktadır. Dijital hikaye anlatımı, dil öğretiminde oldukça yeni bir tekniktir ve öğrenenlerin dört dil becerisinin yanı sıra dil öğrenmeye yönelik motivasyonun artmasına ve kişinin kendini teşvik etmesine yardımcı olur. Bu araştırmanın amacı, 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören 64 ortaokul öğrencisinin katılımıyla dijital hikaye anlatımının dil öğrenenlerin dinleme becerilerine ve dijital hikaye anlatımı kullanımına yönelik tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Adana ili Seyhan ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Veriler Dinlediğini Anlama Başarı Testi ve Öğrenci Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların dinleme becerilerini geliştirmede istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu ve test grubunun kontrol grubuna kıyasla dinleme etkinliklerinde daha yüksek yeterliliğe sahip olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları ayrıca, öğrencilerin motivasyon düzeyleri ve düşünceleri de dahil olmak üzere dijital hikaye anlatımı ile dinleme etkinliklerine yönelik tutumları hakkında ek bilgi sağlamaktadır. Sonuçlara göre deney grubunun dijital hikaye anlatımına yönelik tutumları olumludur. Öğrencilerin tutum ölçeğinde, dijital hikaye anlatımına maruz kalan öğrenciler, dijital hikaye anlatımının dil sınıflarında kullanımına ilişkin herhangi bir dijital destek almayan öğrencilere göre daha olumlu ifadeler vermişlerdir.