Elektro-Mekanik aktüatörler için analitik hiyerarşi prosesi (AHP) kullanılarak güvenilirlik tabanlı bakım analizi (RCM) uygulaması
Özet
Bu tez kapsamında güvenilirlik tabanlı bakım analizi aşamalarından biri olan Kritiklik Analizi aşamasında mevcutta kullanılan yöntemlerden farklı olarak; her bir hata modu için AHP yöntemi ile kritiklik sınıflandırılması için yeni bir model önerilmiştir. Bu yeni AHP modeli kullanılarak her bir hata modu kendi içerisinde değil, sisteme etkileri açısından (maliyet, güvenilirlik, kullanılabilirlik, kritiklik ve üretim) değerlendirilebilmiştir. Önerilen AHP yöntemi ile daha kullanışlı bir kritiklik sınıflandırılmasının yapılabileceği gösterilmiştir. Tez kapsamında; özellikle savaş uçakları için kritik öneme sahip olan sistemlerden biri olan Elektro-Mekanik Aktüatörler (Electro-Mechanical Actuators- EMA) için yeni önerilen AHP yöntemi kullanılarak kritiklik sınıflandırmasına dayalı bir güvenirlik tabanlı bakım analizi uygulaması sunulmaktadır. Elektro-Mekanik Aktüatörler uçak üzerinde gerçekleştirdiği fonksiyonlar (dahili silah yuvaları kapıları, iniş takımı kapıları, havadan havaya yakıt ikmali kapıları v.s.) gereği kritik öneme sahiptirler. Elektro-mekanik aktüatörlerin sık arıza gösterdikleri motor ve elektrik/elektronik hatalarının kritiklik analizi için yeni bir yöntem olarak AHP önerilmiş ve uygulama sonucunda elektro-mekanik aktüatörler için belirlenen A ve B sınıfı parçalar için planlı bakım öneri sistemi de geliştirilebilmiştir. In the context of this thesis, we present a new model for criticality classification using the AHP method for critical failure modes in the reliability-centered maintenance analysis stages. Using this new AHP model, we evaluate each failure mode in terms of its impact on the system concerning cost, reliability, availability, criticality, and production. We show that a more useful criticality classification can make with the proposed AHP method. Within the scope of the thesis; we offer a reliability centered maintenance analysis application based on criticality classification using the newly proposed AHP method for Electro-Mechanical Actuators (EMA), which is one of the systems that are particularly critical for fighter aircraft. Electro-mechanical actuators perform crucial functions on aircraft such as internal weapon bay doors, landing gear doors, air-to-air refueling doors, etc. We present a new method for motor and electrical/electronic failures in Electro-Mechanical Actuators. Also, we propose a predictive maintenance approach for Class A and B parts designated for electro-mechanical actuators.