Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÜstün Kaya, Senem
dc.contributor.authorKoç, Arda
dc.date.accessioned2021-11-08T11:54:49Z
dc.date.available2021-11-08T11:54:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/6638
dc.description.abstractLearning is important and differences are valuable. Today’s understanding of education is now aware of this value of difference and in the design process of education, these differences are taken into consideration with great care. The theories such as Learning Styles and Multiple Intelligences which have been emerged from such a perceptive have been widely used in learning environments in recent years. Experiential Learning Theory” firstly dealt by Kolb in 1970’s. After by Grasha and Reichmann the learning styles which was handled with a different typology was also widely accepted and adopted as multiple intelligences theory. As a result of these new developments and paradigms, it is inevitable that learning and teaching environments might be also become indispensable to the changes. Knowing the multiple intelligence theory and learning styles of the stakeholders gained importance in terms of planning and evaluating instruction all processes. Considering its importance, this research aims to discuss a problem of the relationship between academic success and students’ multiple intelligence tendencies, and their learning styles. So as to reach the answers to the problems, “Learning Style Scale” by Grasha and Reichmann and “Multiple Intelligence Scale” by McClellan-Conti were used. The study was conducted in two universities, one a vocational and one a public university. 257 students (183 female and 74 male), who were studying English language teaching, participated in the study. Data were analysed with SPSS-24 package program. As a result of this analysis, it was determined that the normal distribution was given and the results were reached by using parametric methods. In the research, It was seen that the distributions of cooperative learning and competitive learning styles of the students, who are studying English language teaching, were significantly higher than the other learning styles. Additionally, it is concluded that the students, who are studying English language teaching, have a higher tendency for existential intelligence. While there is a positive relationship between existential intelligence tendency and academic achievement, three learning styles that increase academic achievement in terms of learning style, are independent, collaborative and participant styles. This research aims to explain fourteen sub-problems in terms of gender, age, class and type of university. Öğrenme önemli ve farklılıklar değerlidir. Günümüz eğitim anlayışı bu önem ve değeri dikkate alarak öğrenme tasarımlarında bu farklılıklara özen göstermektedir, Böyle bir anlayıştan ortaya çıkan “Öğrenme Stilleri” ve “Çoklu Zeka” gibi kuramlar son yıllarda öğrenme ortamlarında geniş yer bulmuştur. Önce Kolb tarafından 1970’li yıllarda “Yaşantıya Dayalı Öğrenme Modeli” olarak ve sonrasında Grasha ve Riechmann tarafından daha farklı bir tipolojiyle ele alınan öğrenme stilleri kuramı da tıpkı çoklu zekâ kuramı gibi büyük kabul görmüş ve benimsenmiştir. Bu yeni gelişmeler ve oluşan paradigmalar sonucunda öğrenme ve öğretme ortamlarının da aynı değişikliklere uygun hale getirilmesi vazgeçilmez olmuştur. Her bir farklı disiplini oluşturan paydaşların çoklu zekâ yönelimlerini ve öğrenme stillerini bilmek öğretimin planlanması ve değerlendirilmesi açısından önem kazanmıştır. Bu çalışma; bu önemi dikkate alarak, üniversitede İngilizce dil öğretimi gören öğrencilerin çoklu zekâ yönelimlerini, öğrenme stillerini belirlemeyi ve bunlarla akademik başarıları arasında nasıl bir ilişki olduğunu ortaya koymayı bir problem olarak ele almaktadır. Problemin cevabına ulaşmak için Grasha-Reichman “Öğrenme Stili Ölçeği’ ve McClellan-Conti “Çoklu Zeka Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma biri vakıf bir devlet olmak üzere iki üniversitede yürütülmüştür. Araştırmaya İngiliz Dili Eğitim programında öğrenim görmekte olan 183’ ü kız 74’ ü erkek olmak üzere 257 öğrenci katılmıştır. Veriler SPSS-24 paket programı ile analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda verilen normal dağılım gösterdiği tespit edildiğinden sonuçlara parametrik yöntemler kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmada İngilizce dil öğretimi gören öğrencilerin işbirlikçi ve rekabetçi öğrenme stillerine ait dağılımların diğer öğrenme stillerinden anlamlı derecede daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca, İngilizce dil öğretimi gören öğrencilerin çoklu zeka alanlarından “varoluşçu zeka” alanına yönelimlerinin daha yüksek ve bu zeka yönelimine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada varoluşçu zeka yönelimi ile akademik başarı arasında pozitif bir ilişki bulunurken, Akademik başarıyı öğrenme stili açısından artıran üç öğrenme stili; bağımsız, paylaşımcı ve çekingen öğrenme stilleri olarak tespit edilmiştir. Araştırma konuya ayrıca; cinsiyet, yaş, sınıf, öğrenim görülen okul türü gibi 14 alt problem ile açıklama getirmeye çalışmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGrasha-Reichmann Learning Style Scaleen_US
dc.subjectMcClellan- Conti Multiple Intelligence Scaleen_US
dc.subjectEnglish Language Teachingen_US
dc.subjectAcademic Achievementen_US
dc.titleThe impact of multiple intelligence tendencies and learning styles on the academic achievement of english language teaching students at universityen_US
dc.typemasterThesisen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster