An overview of content based instruction with young learners through student self-reported literacy achievement, teacher interview and classroom observation
Özet
The aim of this study is to review content based instruction (CBI) in foreign
language teaching in EFL (English as a Foreign Language)to understand its effectivenes
for primary school students.The data collected in the context of Turkish primary school
learners’ self-reported literacy achievement at the beginning and end of academic
semester; teacher interview, and a classroom observation.Sample includes forty-four
students, thirty-seven of whom are in Grade 3 and seven are attending Grade 4 at a private
primary school at the 2017-2018 academic year. Data collection procedure includes three
steps: a) students self-report proficiency exam, b) interview with the Turkish EFL teachers,
c) classroom observation. In data collection procedure,a questionnaire including questions
about reading and writing skills was administered to students. The questionnaire consists
ofnine items about reading and eight items about writing skills. It was administered to
students in January in the second term of the 2017-2018academic year, asa pre-test and in
July as a post-test to reveal the difference between pupils’ reading and writing skills. The analysis of the quantitative data has been carried out SPSS 22 program. The development
of reading and writing skills has been analyzed with the dependent groups’ t test. A paired
sample t-test analysis was conducted to compare the same group of students’ EFL reading
and writing skills at different times. The results briefly show that there is a significant
difference between students’ reading and writing skills measured with the pre and posttest.
Furthermore, the teacher of each class answered to some questions about students’
language development and CBI program. In terms of teachers’ opinions, the study puts
forward that teachers have positive attitudes towards CBI. This study includes classroom
observation in order to find out learners' classroom interaction to understand classroom
discourse. For this purpose an observation scheme was adapted from Spada & Fröhlich’s
(1995) Communicative Orientation of Language Teaching (COLT) analysis. CBI lessons
were observed in terms of verbal interaction, activities, participant organization and
materials. According to COLT analysis of the classroom observations, during the lessons,
studentswere in the centre, they were active learners and they had a chance to
communicate in an authentic classroom environment with authentic materials. Findings of
the present study have important implications for literacy skills improvement and creating
authentic learning opportunities involved in foreign language teaching, policy making, and
educational planning in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki ilkokul öğrencilerinin kendilerini değerlendirdiği
okuma ve yazma becerisi ölçeği, öğretmen görüşmesi ve sınıf içi gözlem yoluyla EFL
bağlamında yabancı dil öğretimindeki içerik temelli öğretimi (CBI) incelemektir.Bu
çalışmanın örneklemi, 2018-2019 akademik yılı boyunca 37’si ilkokul 3.sınıfa giden ve
7’si 4.sınıfa giden toplam 44 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama yöntemi üç aşamadan
oluşmaktadır a) öğrenci öz değerlendirme ölçeği, b) öğretmenlerle röportaj, c) sınıf
gözlemi. Veri toplama prosedüründe, yazma ve okuma becerileri ile ilgili soruları içeren
bir anket, öğrencilereuygulandı. Anket, okuma becerileri ile ilgili 9 madde ve yazma
becerileri ile ilgili 8 maddeden oluşmaktadır. İlk test olarak 2017-2018 akademik yılının
ikinci döneminin Ocak ayında ve son test olarak Temmuz ayında öğrencilere
uygulandı.Nicel verilerin analizi, SPSS 22 programı tarafından yapıldı. Yazma ve okuma
becerilerinin değişimi, bağımlı grupların t testi ile analiz edildi. Bağımlı örneklem t-test
analizi, öğrencilerin İngilizce okuma ve yazma becerilerinin aynı grubunun farklı
zamanlarda kıyaslanması için yapıldı. Ayrıca, öğretmenler, içerik temelli öğretim programı
ve öğrencilerin dil gelişimi hakkında bazı sorulara cevap verdi. Öğretmenlerin görüşleri
açısından, çalışma, öğretmenlerin CBI'ye karşı olumlu tutumları olduğunu ileri sürüyor. Bu
çalışma, öğrencilerin sınıfiçi etkileşimini anlamak amacıyla sınıf içi gözlemleri de içerir.
Bu amaç için, bir gözlem şeması, Spada & Fröhlich’in COLT ( Dil Öğretiminin İletişimsel
Oryantasyonu) analizinden (1995) uyarlanmıştır.İçerik temelli öğretim dersleri, sözlü
etkileşim, aktiviteler, katılımcı organizasyonu ve materyaller açısından gözlemlenmiştir.
Dersler boyunca, öğrenciler derslere hevesle katılmış ve özgün materyallerle özgün sınıf
ortamında iletişim kurma şansı bulmuşlardır. Bu çalışmanın bulguları, Türkiye'de yabancı
dil öğretiminde yer alan süreç için önemli etkilere sahiptir.