Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÜnal Gezer, Melike
dc.contributor.authorKışlal, İrem
dc.date.accessioned2021-11-08T11:58:46Z
dc.date.available2021-11-08T11:58:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/6639
dc.description.abstractThe aim of this study is to review content based instruction (CBI) in foreign language teaching in EFL (English as a Foreign Language)to understand its effectivenes for primary school students.The data collected in the context of Turkish primary school learners’ self-reported literacy achievement at the beginning and end of academic semester; teacher interview, and a classroom observation.Sample includes forty-four students, thirty-seven of whom are in Grade 3 and seven are attending Grade 4 at a private primary school at the 2017-2018 academic year. Data collection procedure includes three steps: a) students self-report proficiency exam, b) interview with the Turkish EFL teachers, c) classroom observation. In data collection procedure,a questionnaire including questions about reading and writing skills was administered to students. The questionnaire consists ofnine items about reading and eight items about writing skills. It was administered to students in January in the second term of the 2017-2018academic year, asa pre-test and in July as a post-test to reveal the difference between pupils’ reading and writing skills. The analysis of the quantitative data has been carried out SPSS 22 program. The development of reading and writing skills has been analyzed with the dependent groups’ t test. A paired sample t-test analysis was conducted to compare the same group of students’ EFL reading and writing skills at different times. The results briefly show that there is a significant difference between students’ reading and writing skills measured with the pre and posttest. Furthermore, the teacher of each class answered to some questions about students’ language development and CBI program. In terms of teachers’ opinions, the study puts forward that teachers have positive attitudes towards CBI. This study includes classroom observation in order to find out learners' classroom interaction to understand classroom discourse. For this purpose an observation scheme was adapted from Spada & Fröhlich’s (1995) Communicative Orientation of Language Teaching (COLT) analysis. CBI lessons were observed in terms of verbal interaction, activities, participant organization and materials. According to COLT analysis of the classroom observations, during the lessons, studentswere in the centre, they were active learners and they had a chance to communicate in an authentic classroom environment with authentic materials. Findings of the present study have important implications for literacy skills improvement and creating authentic learning opportunities involved in foreign language teaching, policy making, and educational planning in Turkey. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki ilkokul öğrencilerinin kendilerini değerlendirdiği okuma ve yazma becerisi ölçeği, öğretmen görüşmesi ve sınıf içi gözlem yoluyla EFL bağlamında yabancı dil öğretimindeki içerik temelli öğretimi (CBI) incelemektir.Bu çalışmanın örneklemi, 2018-2019 akademik yılı boyunca 37’si ilkokul 3.sınıfa giden ve 7’si 4.sınıfa giden toplam 44 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama yöntemi üç aşamadan oluşmaktadır a) öğrenci öz değerlendirme ölçeği, b) öğretmenlerle röportaj, c) sınıf gözlemi. Veri toplama prosedüründe, yazma ve okuma becerileri ile ilgili soruları içeren bir anket, öğrencilereuygulandı. Anket, okuma becerileri ile ilgili 9 madde ve yazma becerileri ile ilgili 8 maddeden oluşmaktadır. İlk test olarak 2017-2018 akademik yılının ikinci döneminin Ocak ayında ve son test olarak Temmuz ayında öğrencilere uygulandı.Nicel verilerin analizi, SPSS 22 programı tarafından yapıldı. Yazma ve okuma becerilerinin değişimi, bağımlı grupların t testi ile analiz edildi. Bağımlı örneklem t-test analizi, öğrencilerin İngilizce okuma ve yazma becerilerinin aynı grubunun farklı zamanlarda kıyaslanması için yapıldı. Ayrıca, öğretmenler, içerik temelli öğretim programı ve öğrencilerin dil gelişimi hakkında bazı sorulara cevap verdi. Öğretmenlerin görüşleri açısından, çalışma, öğretmenlerin CBI'ye karşı olumlu tutumları olduğunu ileri sürüyor. Bu çalışma, öğrencilerin sınıfiçi etkileşimini anlamak amacıyla sınıf içi gözlemleri de içerir. Bu amaç için, bir gözlem şeması, Spada & Fröhlich’in COLT ( Dil Öğretiminin İletişimsel Oryantasyonu) analizinden (1995) uyarlanmıştır.İçerik temelli öğretim dersleri, sözlü etkileşim, aktiviteler, katılımcı organizasyonu ve materyaller açısından gözlemlenmiştir. Dersler boyunca, öğrenciler derslere hevesle katılmış ve özgün materyallerle özgün sınıf ortamında iletişim kurma şansı bulmuşlardır. Bu çalışmanın bulguları, Türkiye'de yabancı dil öğretiminde yer alan süreç için önemli etkilere sahiptir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectcontent based teachingen_US
dc.subjectCBIen_US
dc.subjectforeign languageen_US
dc.subjectreadingen_US
dc.subjectwritingen_US
dc.subjectyoung learnersen_US
dc.titleAn overview of content based instruction with young learners through student self-reported literacy achievement, teacher interview and classroom observationen_US
dc.typemasterThesisen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster