The relationship between critical thinking dispositions of prospective english language teachers and their levels of new media literacy
Abstract
The purpose of this study is to examine the relationship between critical thinking dispositions
of prospective English language teachers whose degree levels are 1st, 2nd, 3rd and 4th at Başkent
University and Ted University, the Faculty of Education and their levels of media literacy. Being
a teacher requires many responsibilities. Moreover, being a language teacher might require some
extra responsibilities due to cultural effects. Language teachers have been expected to be
professional language users and analyse the foreign culture; also to some extend they have been
expected to reflect these competencies to their students. While doing so, they need to have some
skills that will help them think professionally and use their thoughts in professional
environments. Two of these skills are critical thinking skills and media literacy skills. These two
skills might be achieved through disposition. Critical thinking helps language teachers think
about their way of thinking while media literacy is an inseparable component of our era. This
study has been designed as a quantitative research study. The sample of the study is 135
prospective English language teachers approximately. Critical Thinking Disposition Scale and
New Media Literacy Scale have been used to collect data. The study was conducted at Başkent University and Ted University during the 2019/2020 Spring Term via online questionnaires.
According to the results of the study, it has been found that there is a moderately positive and
statistically significant relationship between Critical Thinking Dispositions and New Media
Literacy Levels of the prospective English language teachers. Pedagogical implications and
further research were added at the end of this study.Bu çalışmanın amacı, Başkent Üniversitesi ve Ted Üniversitesi, Eğitim Fakülteleri'nde 1., 2., 3.
ve 4. sınıf İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile medya okuryazarlığı
seviyeleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğretmen olmak birçok sorumluluk gerektirir.
Ayrıca, bir dil öğretmeni olmak kültürel etkilerden dolayı ek sorumluluklar gerektirebilir. Dil
öğretmenlerinin profesyonel dil kullanıcıları olması ve yabancı kültürü analiz etmeleri
beklenmektedir; ayrıca bir dereceye kadar bu yeterlilikleri öğrencilerine yansıtmaları
beklenmektedir. Bunu yaparken, profesyonelce düşünmelerine ve düşüncelerini profesyonel
ortamlarda kullanmalarına yardımcı olacak bazı becerilere sahip olmaları gerekir. Bu
becerilerden ikisi eleştirel düşünme becerileri ve medya okuryazarlığı becerileridir. Bu iki
beceri, eğilim yoluyla elde edilebilir. Eleştirel düşünme, dil okurlarının düşünme biçimleri
hakkında düşünmelerine yardımcı olurken, medya okuryazarlığı çağımızın ayrılmaz bir
bileşenidir. Bu çalışma nicel bir araştırma çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
örneklemi yaklaşık 135 İngilizce öğretmen adayı olacaktır. Veri toplamak için, Eleştirel
Düşünme Eğilim Ölçeği ve Yeni Medya Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma, online
anketler aracılığyla 2019/2020 Bahar Dönemi Başkent Üniversitesi ve Ted Üniversitesi'nde yürütülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre, İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünme
eğilimleri ile medya okuryazarlığı seviyeleri arasındaki ilişkinin orta düzeyde pozitif yönlü
istatiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Bu çalışmanın sonunda pedagojik etkiler ve
ileride yapılacak araştırmalar için öneriler eklenmiştir.