• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The relationship between critical thinking dispositions of prospective english language teachers and their levels of new media literacy

Thumbnail
View/Open
10359476.pdf (3.106Mb)
Date
2020
Author
Yüzgeç, Aslı Yaren
Metadata
Show full item record
Abstract
The purpose of this study is to examine the relationship between critical thinking dispositions of prospective English language teachers whose degree levels are 1st, 2nd, 3rd and 4th at Başkent University and Ted University, the Faculty of Education and their levels of media literacy. Being a teacher requires many responsibilities. Moreover, being a language teacher might require some extra responsibilities due to cultural effects. Language teachers have been expected to be professional language users and analyse the foreign culture; also to some extend they have been expected to reflect these competencies to their students. While doing so, they need to have some skills that will help them think professionally and use their thoughts in professional environments. Two of these skills are critical thinking skills and media literacy skills. These two skills might be achieved through disposition. Critical thinking helps language teachers think about their way of thinking while media literacy is an inseparable component of our era. This study has been designed as a quantitative research study. The sample of the study is 135 prospective English language teachers approximately. Critical Thinking Disposition Scale and New Media Literacy Scale have been used to collect data. The study was conducted at Başkent University and Ted University during the 2019/2020 Spring Term via online questionnaires. According to the results of the study, it has been found that there is a moderately positive and statistically significant relationship between Critical Thinking Dispositions and New Media Literacy Levels of the prospective English language teachers. Pedagogical implications and further research were added at the end of this study.Bu çalışmanın amacı, Başkent Üniversitesi ve Ted Üniversitesi, Eğitim Fakülteleri'nde 1., 2., 3. ve 4. sınıf İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile medya okuryazarlığı seviyeleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğretmen olmak birçok sorumluluk gerektirir. Ayrıca, bir dil öğretmeni olmak kültürel etkilerden dolayı ek sorumluluklar gerektirebilir. Dil öğretmenlerinin profesyonel dil kullanıcıları olması ve yabancı kültürü analiz etmeleri beklenmektedir; ayrıca bir dereceye kadar bu yeterlilikleri öğrencilerine yansıtmaları beklenmektedir. Bunu yaparken, profesyonelce düşünmelerine ve düşüncelerini profesyonel ortamlarda kullanmalarına yardımcı olacak bazı becerilere sahip olmaları gerekir. Bu becerilerden ikisi eleştirel düşünme becerileri ve medya okuryazarlığı becerileridir. Bu iki beceri, eğilim yoluyla elde edilebilir. Eleştirel düşünme, dil okurlarının düşünme biçimleri hakkında düşünmelerine yardımcı olurken, medya okuryazarlığı çağımızın ayrılmaz bir bileşenidir. Bu çalışma nicel bir araştırma çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi yaklaşık 135 İngilizce öğretmen adayı olacaktır. Veri toplamak için, Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ve Yeni Medya Okuryazarlığı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma, online anketler aracılığyla 2019/2020 Bahar Dönemi Başkent Üniversitesi ve Ted Üniversitesi'nde yürütülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre, İngilizce öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile medya okuryazarlığı seviyeleri arasındaki ilişkinin orta düzeyde pozitif yönlü istatiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Bu çalışmanın sonunda pedagojik etkiler ve ileride yapılacak araştırmalar için öneriler eklenmiştir.
URI
http://hdl.handle.net/11727/6641
Collections
  • Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education [57]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Politika
Açık Bilim Politikası
Kullanıcı Rehberi
Başkent Üniversitesi Kütüphanesi
Başkent Üniversitesi


sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageCategoryThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageCategory

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV