Nejat Başeğmezler’in “Lozan” viyola konçertosu’nun incelemesi
Abstract
Bu tez çalışmasında, günümüzün etkin Türk bestecilerinden Nejat Başeğmezler’in
viyola için yazdığı “Lozan” adlı konçertosu; form yapısı ve içerdiği Türk müziği unsurları
bağlamlarında incelenmiş ve nota örnekleriyle birlikte sunulmuştur. Bunun yanı sıra,
bestecinin sanat yaşamı ve viyola repertuvarına katkıları ele alınmıştır.
Nejat Başeğmezler, besteciliğinin yanı sıra uzun yıllar Cumhurbaşkanlığı Senfoni
Orkestrası kurumunda viyola sanatçısı göreviyle yer almış ve viyolacı kimliğiyle de
tanınmıştır. Eserlerinde; iyi bildiği ve en önemlisi sevdiği bir çalgı olan viyolaya, oldukça
önem vermiş ve bu alanda pek çok eser bestelemiştir. Buna ek olarak viyola için uyarlamalar
da yapmıştır.
Başeğmezler’in, solo kimliğini uzun bir süreçte kazanan viyola çalgısının
repertuvarına kattığı Lozan isimli konçertosu, Türk bestecilerince yazılmış “az sayıda”
viyola konçertoları arasında önemli bir yer teşkil etmektedir.
Makamsal dizilerin kullanımı, Türk bestecilerinin ulusal kimliklerini yansıtması
bakımından önemli bir adım olmuştur. Nejat Başeğmezler’in de yapıtlarında makamsal
dizilere yer verdiği görülmektedir. Titiz bir besteci olarak, yazdığı Lozan Viyola
Konçertosu’nda bu dizilerden örneklere rastlanmaktadır. Bu konçerto, Türk viyola konçerto
repertuvarına “temel taş” olarak addedilebilecek bir katkı sağlamaktadır. Bu araştırmada
“Lozan” hakkında bir inceleme ve analiz çalışması yapılmıştır.
In this thesis, Nejat Başeğmezler; one of the active Turkish composers of our time,
wrote his concerto named “Lozan” for viola. In this thesis the form structure and the Turkish
music elements contained in the composition are examined and presented with samples of
the musical notes. In addition, the composer's artistic life and his contributions to the viola
repertoire are discussed.
In addition to his composition, Nejat Başeğmezler has been a viola artist in the
Presidential Symphony Orchestra for many years and is also well-known for his viola player
identity. In his works; He has given great importance to “viola”; an instrument he knows
well and loves sincerely, and composed many works fort his instrument. In addition, he
wrote the adaptations of different compositions for viola. The concerto “Lozan” by
Başeğmezler, was added to the viola repertoire of the viola-an instrument that gained a solo
instrument label after a long time period-by Başeğmezler, has an important place among the
few viola concertos written by Turkish composers.
The use of maqam/modal scales has always been an important step in reflecting the
national identities of Turkish composers. It is seen that Nejat Başeğmezler also includes
maqam/modal scales in his works. Examples of such scales can be found in the “Lozan Viola
Concerto”, which shows the meticulous composition approach of Başeğmezler. This
concerto provides a mile-stone contribution to the Turkish viola concerto repertoire. In this
research, an examination and analysis work was conducted about "Lozan".