Geç Osmanlı Dönemi’nden 1970’li yıllara kadar değişen tüketim alışkanlıkları, mağazacılık ve mağaza mimarisi
Özet
Modernleşme ve modern mağazacılığın temelleri Geç Osmanlı döneminde atılmaya
başlanmıştır. Somut olarak Tanzimat’ın ilanıyla başlayan modernleşme sürecinde
Batılılaşma hareketlerinin tüketime yön verdiği görülmektedir. Bu tezde modern
mağazacılığın Türkiye’de ortaya çıkması ve Batılı tüketim davranışlarının Türkiye’ye
gelmesi ve gelişim süreci ele alınmıştır.
Değişen siyasal ve toplumsal hayat, departmanlı mağazaların gelişimi açısından
önem taşımaktadır. Yaşanan siyasal ve toplumsal değişimlerin giyim, mağazacılık, sanat ve
mimariyi yakından etkilediği görülmektedir. Geç Osmanlı’da bon marşelerle başlayan
modern mağazacılık süreci Erken Cumhuriyet döneminde Sümerbank mağazaları,
1950-1970 dönemleri arasında ise Gima, Yeni Karamürsel ve Vakko mağazaları olarak
karşımıza çıkmaktadır. Son dönem mağazaları ise giyim-kuşamın yanında sosyal
aktivitelerle de adlarından söz ettirerek, Türkiye’de modern mağazacılığın önemli
sembolleri haline gelmiştir. Bu bağlamda farklı dönemlerde yaşanan değişimlerle
departmanlı mağazacılığın şekillendiği ve geliştiği görülmektedir.
The foundations of modernization and modern merchandising began to be laid in
the late Ottoman period. In the modernization process, concretely, which started with the
declaration of the Tanzimat, it is seen that the Westernization movements gave direction to
consumption. In this thesis, the emergence of modern merchandising in Turkey and the
arrival of Western consumption behaviors in Turkey and the development process are
discussed.
The changing political and social life is important for the development of
department stores. It is seen that the political and social changes experienced closely affect
clothing, merchandising, art and architecture. The modern merchandising process, which
started with bon marches in the late Ottoman period, appeared as Sümerbank stores in the
Early Republic period, and as Gima, Yeni Karamürsel and Vakko stores between the 1950s
and 1970s. Recent stores, on the other hand, have become important symbols of modern
merchandising in Turkey by making a name for themselves with social activities as well as
clothing. In this context, it is seen that department stores has been shaped and developed
with the changes experienced in different periods.