Covıd-19 pandemi sürecinde sosyal hizmet perspektifinden beliren yetişkiler; “çevrimiçi grup çalışması örneği”
Özet
Beliren yetişkinlik dönemi ergenlik döneminin sonu ile yetişkinlik arasındaki geçiş
dönemini ifade etmektedir. Bu dönemde bireyin bağımsızlaşma, kimlik oluşturma ve
yetişkin sorumlulukları üstlenme gibi gelişimsel görevleri bulunmaktadır. Pandemi
sürecinde gençlerin yaşamının bir anda farklılaşması ve yeni düzene alışma mecburiyeti,
bireylerin bu dönemi daha zor atlatmasına sebep olmaktadır. Pandemi döneminde alınan
önlemler doğrultusunda okul, aile, arkadaş ortamı gibi sosyal çevreden uzaklaşma, eğitim
süreçlerinde oluşan yeni düzen, sağlık kaygısı, kendi çevrelerini riske atma korkusu,
sosyalleşememe, boş vakitlerini tercih ettikleri biçimde değerlendirememe gibi durumlar
gençlerin bulunduğu dönemin zorluklarıyla baş etmeleri konusunda sorunlara yol açmakta,
kaygı düzeylerinde artış görülmektedir. Bu durumda genç bireylerin sosyal hizmet
müdahalesine ihtiyaçları artmaktadır. Bu çalışma ile pandemi döneminde beliren
yetişkinlerin yaşadığı sorunlara odaklanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı, araştırma
kapsamına giren beliren yetişkinlerin pandemi nedeniyle yaşadıkları depresyon, anksiyete
ve streslerini azaltmak, psikolojik sağlamlıklarını yükseltmektir. Bu amacı gerçekleştirmek
için beliren yetişkinlere grup odaklı sosyal hizmet müdahalesi gerçekleştirilmiştir. Grup
çalışması haftada iki gün ve toplamda sekiz oturum süresince gerçekleştirilmiştir.
Gerçekleştirilen grup çalışması öncesinde ve sonrasında “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği”
ile “Depresyon, Anksiyete, Stres Ölçeği” uygulanmış ve bireylerin aldıkları puanlar
karşılaştırılarak depresyon, anksiyete, stres ve psikolojik sağlamlık düzeylerinde meydana
gelen değişimler gözlemlenmiştir. Gerçekleştirilen çalışmada ön test ve son test puanlarına
bakıldığında en olumlu değişim, depresyon ve anksiyete düzeylerinde görülmüştür. En az
gelişim gösterenin ise stres düzeyi olduğu belirlenmiştir. Bu verilere bakıldığında stres
düzeyinin azalsa dahi uygulanan son testlerde hala en yüksek puana sahip olan alan
olmasının sebebi, bu strese büyük ölçüde neden olan pandemi sürecinin devam ediyor olması
ve alınan önlemler kapsamında tam kapanma uygulamasına geçilmesi olduğu
düşünülmektedir. Bu sonuçların yanında üyelerin grup çalışmasına ilişkin geri bildirimleri
değerlendirildiğinde grup müdahalesinden fayda sağladıkları anlaşılmaktadır. Çevrimiçi
grup çalışmalarının pandemi sürecinde gençlerin yaşadığı sorunların azaltılmasında etkili
olacağı düşünülmektedir.
Proposed by American psychologist Jeffrey Jensen Arnett (1998), the concept of emerging
adulthood covers the period between adolescence and adulthood (ages 18-25). The
individual has developmental duties in this period, such as independence, identity
exploration, and undertaking adult responsibilities. The sudden change in the life of young
people during the pandemic and the necessity of adapting into the new order cause hardships
for individuals to get through this period. Distancing from the social environment such as
school, family, circle of friends, new order emerged in educational process, health anxiety,
fear of risking their own environment, being unable to socialize or to spend the free time, in
line with the measures taken during the pandemic, cause problems for young people to cope
with the difficulties emerged within this period, with their anxiety levels having increased.
Consequently, there is an increasing need for social service intervention into young people.
This study focuses on the problems experienced by emerging adults who study at university
during the pandemic period, and it is aimed to solve these problems by providing psychosocial
support to young people through group-oriented social service intervention. The group
work took place two days a week for a total of eight sessions. The “Psychological Resilience
Scale” and the “Depression, Anxiety, Stress Scale” were applied before and after the group
work, and the changes in the levels of depression, anxiety, stress and psychological resilience
were observed by comparing the scores of the individuals. Considering the pre-test and posttest
scores in the conducted study, the most positive change was seen in the levels of
depression and anxiety. It was observed that the stress level was the least improved.
Considering these data, it is thought that the reason why the stress level is still the area with
the highest score despite a decrease in in the last tests is the continuation of the pandemic
period, which is the cause of this stress to a great extent, and the implementation of full
closure within the scope of the measures taken. In addition to these results, having evaluated
the feedback given by the members to the group, it is understood that they benefitted from
the group intervention. It is considered that online group work will be effective in reducing
the problems young people experience during the pandemic process.