Kara araçları branşında sigorta eksperlerinin iş yükü analizi
Özet
Küreselleşen ticaret ağı ve bu ağın genişlemesine bağlı olarak artan riskler ile birlikte gerçek ve tüzel kişilerin tüketim mallarına erişimi kolaylaşmakta ve para ile ölçülebilir varlıklarındaki büyüme günden güne artmaktadır. Bu genişleme ile birlikte artan ticari dolaşımın da etkisi, hız kazanan gündelik yaşam ve gelişen teknolojik yeniliklerin de etkisi ile var olan risklerin gerçekleşme sıklığı artmaktadır. Sigortacılık sistemi bu risklere karşı sigortalıların menfaatlerini karşılaşılan risklerden önceki haline getirmek konusunda güvence sağlayan bir risk transfer sistemi olarak varlığını uzun yıllardır sağlam temelleri ile sürdürmektedir.
Sigortacılık sistemi gelişen ticaret hayatına ve gündelik yaşamın hızına uyumlu olmak için kendini sürekli olarak yenilemektedir. Bu yenileme ile birlikte sigortalılarının mağduriyetini engellemek adına çözüm arayışlarını etkin biçimde sunmaya devam etmektedir. Topladığı primlere karşılık olarak, olası bir hasar halinde tazminat ödemeyi taahhüt eden sigorta şirketlerinin hasar süreçlerini hızlı biçimde sonuçlandırması ve mağduriyeti engellemesi beklenmektedir. Bu süreç içerisinde en önemli görevlerden birine sahip olan sigorta eksperinin, süreç boyunca topladığı verileri birleştirerek oluşturduğu ekspertiz raporunu en kısa sürede ulaştırarak karar mekanizmasının çalışmasına katkı sağlaması beklenir. Ancak artmakta olan hasar sayıları ve eksperlerin birincil sorumluluklarının dışında, istemli veya istemsiz başka görevleri de icra etmesi sonucu bu süreçlerin işletilmesinde aksaklıklar meydana gelmektedir.
Bu çalışma sigorta eksperlerinin görev ve sorumlulukları dâhilinde yürüttükleri hasar tespit, taraflarla iletişim ve raporlama süreçleri boyunca karşı karşıya kaldıkları zaman kayıplarının sebeplerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Tespit edilen zaman kayıpları ile birlikte bu zaman kayıplarının önüne geçilmesi önem arz etmektedir. Oluşan zaman kayıplarının, uzayan hasar tazminat süreçlerine, eksperler üzerinde artan iş yüküne, sigortalıların geciken tazminat ödemeleri sebebi ile mağduriyet yaşamalarına engel olmak adına çözüm önerileri verilmesi hedeflenmektedir. Sigorta eksperlerinden toplanan verilerin analizi ile bu zaman kayıpları ve gereken çözüm önerilerinin ortaya çıkarılması ve sigortacılık sektörüne katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
With the globalizing trade network and the increasing risks due to the expansion of this network, the access of real and legal persons to consumer goods becomes easier and the growth in their assets that can be measured in money is increasing day by day. With this expansion, the frequency of realization of existing risks is increasing with the effect of increasing commercial circulation, accelerated daily life and developing technological innovations. The insurance system has been maintaining its existence for many years with its solid foundations as a risk transfer system that provides assurance to restore the interests of the insured against these risks before the risks encountered.
The insurance system is constantly renewing itself to be compatible with the developing business life and the pace of daily life. With this renewal, it continues to actively seek solutions in order to prevent the unjust treatment of its insured. Insurance companies, which undertake to pay compensation in case of a possible damage in return for the premiums collected, are expected to conclude the damage processes quickly and prevent grievances. The loss adjuster, who has one of the most important duties in this process, is expected to contribute to the work of the decision mechanism by delivering the appraisal report, which he has created by combining the data collected throughout the process, as soon as possible. However, as a result of the increasing number of damages and the loss adjusters' voluntarily or involuntarily performing other duties apart from their primary responsibilities, disruptions occur in the operation of these processes.
This study aims to determine the reasons for the loss of time that loss adjusters face during the loss assessment, communication and reporting processes that they carry out within the scope of their duties and responsibilities. It is important to prevent these time losses together with the detected time losses. It is aimed to provide solutions in order to prevent the loss of time, the prolonged damage compensation processes, the increased workload on the loss adjusters, and the insured's suffering due to delayed compensation payments. By analyzing the data collected from loss adjusters, it is aimed to reveal these time losses and necessary solutions and to contribute to the insurance sector.