Myth, Folkways and Identity in Rudolfo Anaya’s Bless Me, Ultima and Tortuga
Özet
The 20th century is marked by social, cultural and political movements which paved the way
for new literary studies. One of these movements is El Movimiento, or the Chicano Civil
Rights Movement of the 1960s and 70s, which was a reaction against the Anglo-American
status quo due to the fact that Chicanxs were treated as minorities living in the United States.
Therefore, the Chicano Movement was a big step for ‘Mexican- Americans’ or ‘Hispanics’
to cry out their own Chicanidad, or Chicanx identity, which indicates not only Spanish roots
but also particularly brings back the indigenous heritage that was disregarded by the status
quo. Born out of the Chicano Movement, the cultural framework of the Aztlán Myth, which
is the idea of an Aztec homeland, is the strategy to re-claim indigenous culture and traditions.
These reactions which were practiced in the social and political arena of the Chicano
Movement also found a place in the literary world. Rudolfo Alfonso Anaya, who is regarded
the founder of the Chicanx literary canon, participated in the Chicano Movement. He has
been holding a cultural nationalist stance in Chicanx cultural criticism and this stance is
reflected in his fiction. Thus, in Chicanx consciousness, it is essential for him to revive the
lost and repressed indigenous past, culture and tradition that flourished in the Southwest
United States with particular reference to New Mexico, which is used as a symbolic
representation of the ideal homeland for Chicanxs. Based on this context, the aim of this
study is to analyze the representation of Chicanx identity formation in Anaya’s Bless Me,
Ultima and Tortuga within the theoretical framework of Mary Louise Pratt’s contact zone
and Fernando Ortiz’s theory of transculturation. This study also shows how Anaya deals
with Chicanx identity by applying the mythical past by means of the Aztlán myth, which
exerts a healing and uniting power on Chicanx people. Chapter 1 will illustrate how the
protagonists represent the dualities of Chicanxs through the application of Pratt’s theory to
the lives of the protagonists. Later chapters within the framework of transculturation will
demonstrate how the protagonists harmonize their bi-cultural heritage through myth, New
Mexico’s natural features and the curandera figure, which are three connected concepts that
stand for indigenous traditions.
Çağdaş 20. yüzyıl edebiyat araştırmaları ağırlıklı olarak sosyal, kültürel ve politik
hareketlerle şekillenmiştir. Bu hareketlerden biri de, ABD’de yaşayan Chicanx’lerin azınlık
olarak görülmesi nedeniyle Anglo-Amerikan statükosuna bir tepki olan 1960 ve 70’lerin
Chicano Sivil Haklar Hareketi'dir. Bu nedenle Chicano Hareketi, ‘Meksikalı-Amerikalılar’
veya ‘Hispanikler’in kendi Chicanx kimliğini haykırmaları için büyük bir adımdır ve bu da
sadece İspanyol köklerini değil, aynı zamanda özellikle statüko tarafından göz ardı edilen
yerli mirası geri getirir. Chicano Hareketi'nden doğan ve Aztek anavatanı düşüncesi içinde
algılanan Aztlán Mit’inin kültürel çerçevesi, yerli kültür ve gelenekleri geri kazanma
stratejisidir. Chicano hareketinin sosyal ve siyasal bağlamda yansıması olan bu tepkiler
edebiyat dünyasında da karşılık bulmuştur. Bu harekette varlık bulan Chicanx edebiyat
geleneğinin kurucusu kabul edilen Rudolfo Alfonso Anaya, Chicanx kurgusunda ve kültür
eleştirisinde kültürel milliyetçilik duruşu sergiler. Bu nedenle Chicanx bilincinde Chicanxler
için ideal vatanın sembolik bir temsili olarak kullanılan New Mexico’ya özellikle atıfta
bulunarak, Güneybatı ABD'de gelişen kayıp ve bastırılmış yerli geçmişini, kültürünü ve
geleneğini canlandırması Anaya için vazgeçilmezdir. Bu çalışmada, Mary Louise Pratt'in
temas bölgesi (contact zone) ve Fernando Ortiz'in kültürlerin kaynaşması (transculturation)
kuramlarından faydalanılarak, Anaya'nın Bless Me, Ultima ve Tortuga romanlarında
Chicanx kimlik oluşumu incelenmektedir. Aynı zamanda, bu çalışma, eserleri Aztlán Mit’i
ile ilişkilendirip romanların mitik geçmişe nasıl atıfta bulunduğunu göstermeyi
hedeflemektedir. Birinci bölüm, Anaya’nın seçilen eserlerindeki ana karakterlerin Chicanx
kimlik oluşumunda yaşadıkları kültür ikilemlerini sunmaktadır. Diğer bölümler de ise,
kültürlerin kaynaşması genel çerçevesine bağlı kalınarak, İspanyol ve yerli köklerden
edinilen kültürel mirası ortak kültürel bir potada birleştiren kavramlar ele alınmaktadır. Bu
kavramlar sırasıyla mit, New Mexico ve şifacı kadın başlıklarıyla irdelenmektedir.