Kuş çarpışmasına uğramış radom’ların onarıldıktan sonra çarpmaya karşı performansının incelenmesi
Özet
Havacılık sektöründe kuş çarpması yüzünden özellikle hava araçlarının ön kısmında
yer alan RADOM bölgesi çok hasar almaktadır. Bu hasar alan bölge yapısal olarak büyük
olduğu için çoğu zaman değişim yerine onarılmaktadır. Onarım yaşam döngüsü maliyeti
açısından daha etkin olmaktadır.
Onarım metodu olarak hasarlı katmanın kaldırılması ve yerine aynı malzemelerden
yapılmış kompozit yama yapıştırılması tercih edilmektedir. Bu tezde onarılan parçanın aynı
büyüklükte bir darbeye tekrar maruz kaldıktan sonra göstereceği performansın deneysel
olarak incelenmesi ve uçuş güvenliğinin sağlanabilirliğinin ölçülmesi amaçlanmaktadır.
Tez kapsamında onarım metodunu doğrulamak amacıyla serbest düşme test
düzeneğinde ortalama 50 J’lük darbe enerjisi uygulanarak testler icra edilmiştir. Aynı test,
hasar verilip daha sonra onarılan numuneler için tekrar edilmiştir. Deneysel olarak
gerçekleştirilen çalışmalar neticesinde tamir yönteminin etkinliği ikinci kez aynı bölgeye
alınan darbenin hasar alanı baz alınarak değerlendirilmiştir. Kuş çarpması neticesinde
onarılan bir radom parçasının onarıldıktan sonra takip eden düşük hızlı darbelere karşı
orijinale yakın performans verdiği tespit edilmiştir. In aviation sector Radome which is located in front of air vehicle, is frequently damaged due
to bird strike. Since the damaged area is structurally large it is often repaired instead of
replacement. Repair is more efficient in terms of life cycle cost.
As a repair method, it is preferred to remove the damaged layer and replace it with a
composite patch made of the same parent materials. With this thesis, it is aimed to
experimentally examine the performance of the repaired part after being exposed to the same
impact again using this method and to measure the availability of airworthiness.
Within the scope of the thesis, to verify the performance of the repair, in the first step, tests
were carried out by applying an average impact energy of 50 J in a low velocity impact test
device. The test specimens were later repaired by means of single scarf technique and the
tests were repeated for samples under the same conditions. As a result of this experimental
study, it was indicated that the performance of the repair method based on the damage area
for the repeated impact simulating bird strike on the same location was found to be very
close to original radom part.