Vejetaryen ve vegan mutfağının işletme boyutunda incelenmesi: Ankara ili örneği
Abstract
Dünyada vejetaryen ve vegan beslenme tarzına ilgi gün geçtikçe artmaktadır. Bu ilginin
Türkiye’de de hızla arttığı görülmektedir. Tüm toplumların genelinde hayvansal ürün
tüketimi daha yaygın iken vejetaryen beslenme ve yaşam biçimleri son yıllarda oldukça
ilgi görmeye başlamıştır. Vejetaryen beslenme, hayvansal kaynaklı besinlerin hiç
tüketilmediği ya da sınırlı tüketildiği, ağırlıklı olarak bitkisel kaynaklı besinlerin tüketildiği
bir beslenme tarzıdır. Vegan beslenme ise vejetaryen beslenmeye göre daha katı kurallara
sahip bir beslenme tarzı olarak tanımlanmaktadır. Hayvansal kaynaklı besinlerin, et, balık
ve kümes hayvanlarının yanı sıra, yumurta, süt ve bal gibi her türlü hayvansal ürünün
tüketilmediği, sadece bitkisel ürünlerin tüketildiği bir beslenme tarzı ve yaşam biçimidir.
Vegan yiyeceklere ilginin artması, vejetaryen ve vegan işletmelerin açılmasına yol
açmıştır. Bu çalışmada vegan/vejeteryan işletme sahiplerinin hangi motivasyon ve
beklentilerle işletmeyi açtıkları, müşterilerin özellikleri ve bu işletmelerden beklentileri
incelenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi
Ankara’daki 7 işletme sahibi ve 30 müşteriden oluşmaktadır. İşletme sahipleri ile karşılıklı
görüşmeler ve müşterilerle görüşme yapılarak veriler toplanmıştır. Araştırmanın bulguları,
işletmecilerin özelliklerinin iki ana tema altında toplandığını göstermiştir. Bu iki ana tema,
Vegan kimlik ve kar güdüsüdür.
Girişimcilerin bazılarında kendi vegan kimlikleri etkili olsa da vegan olmayan işletmeciler
vegan işletme kur fikrinin geleceği parlak bir niş pazar olduğunu fark etmişler ve kar
güdüsü ile vegan işletme kurdukları görülmüştür. Çağdaş vejetaryanlığın temelinde yatan
motivasyonlar, sağlık, etik, insan ve hayvan hakları ve çevre bilinci olarak ifade edilebilir.
Bu çalışmaya katılan tüm işletmecilerin, vegan olsun olmasın, bu motivasyonlara sahip
oldukları görülmüştür. Vegan işletmeleri tercih eden müşteriler ise çeşitlilik
göstermektedir. Bu işletmeleri tercih eden müşteriler, vejeteryan veya vegan olan, vegan
olmayan, yalnızca merak edenler ve sağlıklı beslenme kaygılarıyla gelen kişilerden
oluşmaktadırlar. Müşteriler, işletme sayısının artmasını, menülerin çeşitlilik kazanmasını
ve Dünya vegan mutfağının Türk mutfağına uyarlanmasının iyi olacağını belirtmişlerdir.
Müşterilerin talepleri karşılanabilirse ve sayıları artarsa, bu yeni vegan işletmelerin
açılmasını sağlayacaktır.
Interest in vegetarian and vegan nutrition is increasing day by day in the world. It is seen
that this interest is increasing rapidly in Turkey as well. While consumption of animal
products is more common in all societies, vegetarian diets and lifestyles have started to
attract a lot of attention in recent years. Vegetarian nutrition is a diet in which foods of
animal origin are not consumed at all or are limited, and mainly plant-based foods are
consumed. Vegan diet has stricter rules than vegetarian diet. It is a diet and lifestyle in
which all animal products such as eggs, milk and honey are not consumed, and only plant
products are consumed, in addition to foods of animal origin, meat, fish and poultry.
Increasing interest in vegan food has led to the opening of such businesses. In this study,
the motivation and expectations of vegan/vegetarian business owners, the characteristics of
their customers and their expectations from these businesses were examined. Qualitative
research method was used in the research. The sample of the study consists of 7 business
owners and 30 customers in Ankara. Data were collected through interviews with business
owners and a questionnaire consisting of open-ended questions with customers. The
findings of the study showed that the characteristics of restaurant owners are grouped
under two main themes: Vegan identity and profit motive.
Although some of the entrepreneurs have their own vegan identities, all businesses,
whether vegan or not, realized that this is a niche market with a bright future, that is, they
entered this business with a profit motive. The motivations underlying contemporary
vegetarianism can be expressed as health, ethics, human and animal rights, and
environmental awareness. All restaurant owners participating in this study, whether vegan
or not, were found to have these motivations. The customers, on the other hand, are
diverse: vegetarian, vegan, and people who come just out of curiosity and healthy eating
concerns. Customers stated that it would be good to increase the number of establishments,
to diversify the menus and to adapt the world vegan cuisine to Turkish cuisine. If
customers’ demands can be met and their numbers increase, this will enable new vegan
businesses to open.