Karşı sinema örneği olarak 1970‟li yılların müzikal filmleri
Özet
Müzikal filmler tarih boyunca akademik anlamda çok fazla ciddiye alınan bir tür olmamıştır. Hollywood‟un eğlence ve ideolojisini seyirciye yansıtmak için aracı olarak görülmesinin yanı sıra birden fazla yaratıcı insanın üretim sürecinde yer alması onları konumlandırmak için zorlayıcı bir neden olmuştur. Ortaya çıkışını ve gelişimini Hollywood içinde gösteren müzikal filmler, muhafazakâr Amerikan kültürünü devam ettirebilmek ve yeniden üretebilmek için kullanılmalarıyla akıllarda yer etmektedir. Ancak teknik açıdan, aslında klasik anlatının dışında konumlandırılabilecek birçok özelliği taşımasının yanı sıra 70‟li yılların toplumsal hareketlerinin ve kendisine her zaman kaynak olarak belirlediği Broadway odaklı değişimlerin etkisi temalarında da kendisini göstermeye başlamıştır. Bu sayede zaten uylaşımları dışında, karşı sinemanın en önemli unsurlarından biri olan yabancılaşmayı içinde taşıyan anlatı yapısına, Hollywood‟un yeniden üretmeye çalıştığı ideolojisinin dışında sundukları da eklenerek bir karşı sinema örneği olabilecek filmler üretilmiştir. Bu çalışmada, müzikallerin altın çağı olarak geçen 30‟lu ve 60‟lı yılların müzikalleri ve 60‟lı yıllar sonrasında üretilen müzikal filmlerin arasındaki farkı ortaya koymak için Jean-Luc Godard‟ın sinemasından etkilenerek, karşı sinema başlığı altında, sinemanın yedi erdemini sunan Peter Wollen‟ın kavramları, 70‟li yılların önemli beş müzikal filmi üzerinden incelenecektir.
Musicals have never been taken serious as an academic subject. Musical films are seen as a tool to reflect Hollywood‟s entertainment and ideology to the audience, and the fact that more than one creative person is involved in the production process has been compelling reason for positioning them. Musical films that have appeared and have developed in Hollywood are known for being used to perpetuate and reproduce conservative American culture. However, from a technical aspect, they have many features that can be positioned outside of the classical dramatic structure. It is also possible to see the effects of the social movements of 1970s and the changes in Broadway, which musical films always used as a source, in theirs themes. With this changes in musicals, films can be an example of counter cinema with the narrative structure including alienation elements apart from the ideology that Hollywood is trying to reproduce. In this study, in order to reveal the difference between the musicals of 1930s to 1960s, which golden age of musicals, and the musical films produced after the 60s, Peter Wollen‟s notions, which are influenced by Jean-Luc Godard‟s Cinema and are produced under the title of counter cinema, will be examined through five important musical films of 1970s.