Ekolojik yaklaşım temelinde z kuşağının deneyimleri: Sorunlar ve beklentiler
Özet
Uluslararası literatürde günümüz gençliği, Z kuşağı olarak adlandırılmaktadır.
Teknolojinin baş döndüren bir hızla geliştiği dönemde dünyaya gelen Z kuşağı, kendini
teknolojinin içinde bulmuştur. Sokak oyunları yerine bilgisayar oyunu oynayan Z
kuşağının hayatının büyük bir bölümünü sosyal medya oluşturmaktadır. Kişiliği sanal
dünyada yoğrulan Z kuşağı, son dönemlerde adını dijital aktivizm hareketleriyle
duyurmaktadır. Eğitim, sağlık, güvenlik, temel haklar ve özgürlükler konularında
ebeveynlerin, öğretmenlerin, siyasetçilerin kendilerini anlayamadıklarını düünen
günümüz gençliği, tepkilerini video çekerek, yorum yaparak, başlık etiketleri açarak
seslerini duyurmaya çalışmaktadır.
Bu araştırmada sosyal hizmetin ekolojik yaklaşımı kullanılarak Z kuşağının sorunları
bütüncül bakış açısıyla ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmanın genel amacı, Z
kuşağının fiziksel ve sosyal çevresindeki sistemlerle etkileşimlerinde yaşadıkları sorunların
belirlenmesi ve Z kuşağı gençlerin deneyimlerinden yola çıkılarak farklı sistemlere yönelik
çözüm önerileri geliştirilmesidir. Araştırma kapsamında Pursaklar, Etimesgut ve
Çankaya’da ikamet eden 18-26 yaş arası Z kuşağı gençlerden nitel yöntemle veri
toplanmıştır. İlçeler belirlenirken alt, orta ve üst sosyoekonomik düzeydeki ilçelerden veri
toplanması için Ankara’nın üç farklı merkez ilçeleri seçilmiştir. Veriler, her bir ilçeden
beşi erkek, beşi kadın 10 kişi olmak üzere toplam 30 Z kuşağı gençten yarı yapılandırılmış
derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın verileri,
MAXQDA-2022 programında analiz edilmiştir. Bulgular kelime bulutları ile
görselleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda Z kuşağının; fiziksel çevre, aile sistemi,
arkadaş sistemi, eğitim sistemi, teknoloji sistemi, istihdam sistemi, sağlık sistemi, politik
sistem ve inanç sisteminde sorunlar yaşadıkları saptanmıştır. Bu araştırma ile Z kuşağının
düşünce yapısı, derinlikli bir bakış açısıyla irdelenmiştir.
Fiziksel çevre teması altında; Z kuşağının dikey şehirler yerine yatay mimariyi tercih ettiği,
mahallelerde güvenlik sorunları yaşadığı, üst kuşakların Z kuşağına psikolojik baskı
kurduğu, aile teması altında; Z kuşağının ebeveynlerinin aşırı korumacı olduğu,
ebeveynleriyle çatışma yaşadıkları, Z kuşağının toplumsal cinsiyet eşitliğine önem verdiği, arkadaş teması altında; Z kuşağının artan ekonomik problemler sebebiyle arkadaşlarıyla
daha çok evde vakit geçirdikleri, sosyalleşemedikleri, fikir ayrılıkları yaşadıkları, eğitim
sistemi teması altında; yılda bir defa yapılan merkezi sınavların Z kuşağının sınav
kaygısını artırdığı, devlet ve özel okulların eğitim kalitesinde eşitsizlikler olduğu, teknoloji
sistemi teması altında; Z kuşağının sosyal medyada uzun süre vakit harcadığı, beğeni sayısı
yarışlarının yaşandığı, geleneksel medyadan uzaklaştıkları, istihdam sistemi teması altında;
Z kuşağının iş bulma kaygısı taşıdığı, işe alımlarda liyakatsizliğin yaşandığını
düşündükleri, sağlık sistemi teması altında; Z kuşağının depresif belirtiler gösterdiği ve
gençler arasında antidepresan kullanımının sık olduğu; politik sistem teması altında; Z
kuşağının temel ihtiyaçlarını karşılamakta güçlük çektikleri, yabancı ülke vatandaşları ile
Türk vatandaşları arasında ayrımcılık yapıldığını düşündükleri, yurt dışında yaşamak
isteyen gençlerin bulunduğu, inanç sistemi teması altında; Z kuşağının inanç konusunda
özgür bir biçimde kendi kararlarını vermek istediği sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın
sonunda bu sorun alanlarına ilişkin çözüm önerileri sunulmuştur.
In the international literature, today's youth is called the Z generation. Generation Z, who
came to the world at a time when technology was developing at a dizzying pace, found
itself in technology. Social media constitutes a large part of the life of Generation Z, who
play computer games instead of street games. The Z generation, whose personality is
kneaded in the virtual world, has recently made a name for itself with digital activism
movements. Today's youth, who think that parents, teachers and politicians cannot
understand themselves on issues of education, health, security, fundamental rights and
freedoms, try to make their voices heard by making videos, commenting and opening title
tags.
In this research, the problems of the Z generation were tried to be revealed from a holistic
perspective by using the ecological approach of social work. The general aim of the
research is to determine the problems faced by the Z generation in their interaction with the
systems in their physical and social environment and to develop solutions for different
systems based on the experiences of the Z generation youth. Within the scope of the
research, data were collected from the Z generation young people between the ages of 18-
26 residing in Pursaklar, Etimesgut and Çankaya by qualitative method. While determining
the districts, three different central districts of Ankara were selected to collect data from
districts with lower, middle and upper socioeconomic levels. Data were collected from a
total of 30 Z generation youth, five men and five women, from each district, using semistructured
in-depth interview technique. The data of the research were analyzed in the
MAXQDA-2022 program. Findings were visualized with word clouds. As a result of the
research, generation Z; It has been determined that they have problems in the physical
environment, family system, friend system, education system, technology system,
employment system, health system, political system and belief system. With this research,
the mentality of the Z generation has been examined with a deep perspective.
Under the physical environment contact; Generation Z prefers horizontal architecture
instead of vertical cities, has security problems in neighborhoods, upper generations put
psychological pressure on Generation Z, under the family theme; The parents of the Z generation are overprotective, they have conflicts with their parents, the Z generation
attaches importance to gender equality, under the theme of friends; due to the increasing
economic problems of the Z generation, they spend more time at home with their friends,
they cannot socialize, they experience differences of opinion. Under the theme of the
education system; It is stated that the central exams held once a year increase the test
anxiety of the Z generation, and there are inequalities in the education quality of public and
private schools. Under the theme of technology system; Generation Z spends a long time
on social media, races for the number of likes, move away from traditional media, under
the theme of the employment system; The Z generation is worried about finding a job, they
think that there is incompetence in recruitment, system under the theme; generation Z
shows depressive symptoms and antidepressant use is common among young people.
under the theme of the political system; There are young people who have difficulties in
meeting the basic needs of the Z generation, who think that there is discrimination between
foreign citizens and Turkish citizens, and who want to live abroad. under the theme of
belief system; It has been concluded that the Z generation wants to make their own
decisions about belief freely. At the end of the research, solutions for these problem areas
were presented.