Firmaların ihracat davranışı ve karar Modeli: İş ve inşaat makinaları üzerine bir araştırma
Abstract
Bu tez, Ankara’daki iş ve inşaat makinaları sektöründe üretim yapan işletmelerin; ihracat davranışlarını incelemek, ihracat davranışlarına etki eden performans belirleyicilerini ortaya koymak ve Pak’ın (1991) modelinden yola çıkılarak, yeni bir ihracat karar verme modeli üzerine çalışma yapmak amacını taşır. Çalışma, firmaların başarılı ihracat karar verme sürecinde yer alan faktörlerin ampirik olarak tanımlanmasını amaçlamaktadır. Firmanın
ihracat davranışına ilişkin literatür gözden geçirilmiş ve karar vericinin uluslararası oryantasyonu, Firmaların fark yaratan avantajları, iç çevre ile dış çevrenin, firmanın ihracat performansının olası faktörleri olduğu görülmüştür. Literatürde yer alan karar verme modelleri incelendiğinde ihracat kararlarının sadece firma iç ve dış çevre etmenlerine bağlı olduğu ifade edilmiş ise de bu çalışmada buna küreselleşmenin etkileri de eklenmiştir.
Yapılandırılmış anket tekniği kullanılarak Ankara’daki İş ve İnşaat makinaları sektöründe imalat yapan firmalara anketler gönderilmiş ve ihracat performans iç ve dış kriterleri ile
küresel riskler ve fırsatların, ihracat kararında etkili olup olmadığı analiz edilmiştir. Ankete
katılan firmalar küreselleşmenin getirdiği birçok fırsat ve risklerle karşı karşıya kaldıklarını ve bu durumda farklı kararlara yöneldiklerini belirtmişlerdir. Bu çalışmada toplanan veriler
çok değişkenli istatistiksel teknikler kullanılarak istatistiksel analize tabi tutulmuştur. Elde edilen verileri analiz etmek ve hipotezleri test etmek için SPSS ve AMOS paket programları
kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda küresel fırsatların ve risklerin, firmaların ihracat davranış ve kararlarını etkilediği ve bu süreçte çok önemli bir rol oynadığı görülmüştür.
In this thesis, it is aimed to examine export behaviour and reveal the performance determinants that affect export behaviour of the companies that produce in the construction
and construction machinery sector in Ankara and to propose a new decision-making model based on Pak's Export Decision Model (1991). The study aims to empirically define the factors involved in firms' successful export decision making process. The literature on the export behaviour of the firms has been reviewed and it has been seen that the international orientation of the decision maker, the distinctive advantages of the companies, the internal and external environment are possible factors of the export performance of the firm. When
the decision-making models in the literature are examined, export decisions are only
dependent on the internal and external environmental factors of the firm. The effects of
globalization is also involved in this study.
By using the structured questionnaire technique, questionnaires were sent to the company’s manufacturing in the Construction and Construction machinery sector in Ankara and it was analysed whether the export performance internal and external criteria and global risks and
opportunities were effective in the export decision. The companies participating in the survey stated that they are faced with many opportunities and risks brought by globalization,
and in this case, they turn to different decisions. The data collected in this study were subjected to statistical analysis using multivariate statistical techniques. SPSS and AMOS package programs were used to analyse the obtained data and test the hypotheses.
As a result of the research, it has been seen that global opportunities and risks affect the export behaviour and decisions of companies and play a very important role in this process.