Exploring the metacognitive awareness level of efl instructors
Özet
The main aim of the present study is to explore the metacognitive awareness level of EFL instructors. To this end, it also aims at examining whether there is a significant difference in the metacognitive awareness level of the EFL instructors in terms of their age, graduation degree, the number of years of teaching experience, and the number of training courses received for professional development. The study has a non-experimental quantitative research design. It was conducted with 161 voluntary EFL instructors who work in the Preparatory Classes of the School of Foreign Languages at the foundation higher education institutions in Ankara, Turkey, during the 2020–2021 academic year. The data collection tools were a Demographic Information Form developed by the researcher and a self-report instrument entitled the Metacognitive Awareness Inventory for Teachers (the MAIT) devised by Balçıkanlı (2011). The MAIT, a Likert-type scale with 24 items, represents two major dimensions of metacognition: knowledge of cognition and regulation of cognition. Knowledge of cognition includes the three general types of knowledge (i.e. declarative, procedural, and conditional) whereas regulation of cognition consists of metacognitive skills (i.e. planning, monitoring, and evaluating). The data were analysed by using descriptive statistics. The results revealed that the EFL instructors have a high level of metacognitive awareness. While the mean score obtained for the declarative knowledge subcategory was found to be the highest, the lowest score was obtained in the evaluating subcategory. The results also showed that there was a significant difference between the subcategories of the metacognitive awareness of the EFL instructors according to the above-mentioned variables of interest. The study concludes with suggestions for further research and practice.
Bu çalışmanın temel amacı, İngilizce okutmanlarının üstbilişsel farkındalık düzeylerini araştırmaktır. Bu amaçla, İngilizce okutmanlarının yaş, mezuniyet derecesi, öğretmenlik deneyim yılı sayısı ve mesleki eğitim için alınan kurs sayısı açısından üstbilişsel farkındalık düzeylerinde anlamlı bir farklılık olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, deneysel olmayan nicel araştırma desenine sahiptir ve 2020–2021 eğitim öğretim yılında Ankara’da bulunan Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıflarında görev yapan 161 gönüllü İngilizce okutmanı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları, araştırmacı tarafından geliştirilen Demografik Bilgi Formu ve Balçıkanlı (2011) tarafından geliştirilen Öğretmenin Bilişötesi Farkındalık Ölçeği (MAIT) adlı öz bildirim aracıdır. 24 maddelik Likert tipi bir ölçek olan MAIT, üst bilişin iki ana boyutunu temsil eder: biliş bilgisi ve bilişin düzenlenmesi. Biliş bilgisi, üç genel bilgi türünü (yani bildirimsel, prosedürel ve koşullu) içerirken, bilişin düzenlenmesi üstbilişsel becerilerden (yani planlama, izleme ve değerlendirme) oluşur. Veriler betimleyici istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, İngilizce okutmanlarının üstbilişsel farkındalık düzeylerinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Bildirimsel bilgi alt kategorisinde alınan ortalama puan en yüksek olarak bulunurken, en düşük puan değerlendirme alt kategorisinde elde edilmiştir. Sonuçlar ayrıca, İngilizce okutmanlarının üstbilişsel farkındalıklarının alt kategorileri arasında yukarıda belirtilen değişkenlere göre anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. Çalışma, daha fazla araştırma ve uygulamaya yönelik önerilerle sona ermektedir.