Exploring the relationship between primary school efl teachers' emotional intelligence and tehir classroom management
Özet
One of the things that instructors struggle with the most is trying to control a classroom. The management of a teacher's classroom can be influenced by a variety of things. Along with many other aspects, a teacher's personality may have an impact on their management skills. One personality feature that may set apart instructors in terms of their performances in the classroom is their emotional intelligence (EQ). This study investigates the relationship between EFL teachers’ emotional intelligence (EQ) and their classroom management. Quantitative research method was used in this study. Participants of this study are 93 EFL teachers who work in private primary schools in Cankaya, Ankara, Turkey. Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue) and Behavior and Instructional Management Scale (BIMS) have been used to collect data. The findings show a statistically significant correlation between the emotional intelligence of EFL teachers and their classroom management. At the conclusion of this investigation, recommendations for additional research were made.
Bir sınıfı kontrol etmeye çalışmak eğitmenleri en çok uğraştıran şeylerden biridir. Bir öğretmenin sınıf yönetimini etkileyen çeşitli etmenler olabilir. Diğer birçok etkenin yanı sıra, bir öğretmenin kişilik özelliklerinin de yönetim becerileri üzerinde etkisi olabilir. Eğitmenleri sınıftaki performansları açısından onları diğerlerinden ayıran bir kişilik özelliği de duygusal zekalarıdır (EQ). Bu çalışma, İngilizce öğretmenlerinin duygusal zekası (EQ) ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın katılımcıları Ankara ili Çankaya ilçesindeki özel ilkokullarda görev yapan 93 İngilizce öğretmenidir. Veri toplamak için Özellikli Duygusal Zeka Anketi (TEIQue) ve Davranış ve Öğretim Yönetimi Ölçeği (BIMS) kullanılmıştır. Bulgular, EFL öğretmenlerinin duygusal zekaları ile sınıf yönetimi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bu incelemenin sonunda, ek araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.