Investigating the relationshıp between Turkish efl ınstructors’ attitudes towards the use of web 2.0 tools and their tpack ability levels
Özet
Technology integration into English Language Teaching (ELT) has become increasingly popular with the recent improvements in education technologies. The present study assessed the Turkish EFL instructors’ attitudes towards the use of Web 2.0 tools and their Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) ability levels and aimed to explore whether there is a significant relationship between them. Data were collected by quantitative method. The instruments of this study are the Web 2.0 Tools Attitude Questionnaire developed by Christina Karkoulia (2016) and TPACK Questionnaire developed by Ali Bostancıoğlu and Zoe Handley (2018). This correlational study was addressed to 141 in-service EFL instructors in a private university in Ankara, Turkey in the 2021-2022 academic year and 108 instructors responded to the survey. Data were analysed with SPSS v. 26. The findings of this study revealed that there is a significant relationship between EFL instructors’ attitudes towards the use of Web 2.0 tools in EFL teaching and their TPACK ability levels. There aren’t many studies to explore the relationship between these two variables in the in-service Turkish EFL context, so this study might enlarge the current study by relating in-service EFL instructors’ attitudes towards web 2.0 tools and TPACK levels by examining the relationship between them.
İngilizce Öğretimine (ELT) teknoloji entegrasyonu, eğitim teknolojilerindeki son gelişmelerle birlikte giderek daha popüler bir hale geldi. Bu çalışma Türk İngilizce öğretim görevlilerinin Web 2.0 araçlarının kullanımına karşı tutumları ile Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) yetenek seviyelerini ölçmüş ve aralarında belirgin bir ilişki olup olmadığını incelemeyi amaçlamıştır. Veri nicel yöntem ile toplanmıştır. Bu araştırmanın araçları Christina Karkoulia (2016) tarafından geliştirilen Web 2.0 araçları Tutum Anketi ile Ali Bostancıoğlu (2018) tarafından geliştirilen TPAB anketleridir. Bu korelasyonel çalışma Ankara, Türkiye’de bulunan bir vakıf üniversitesindeki 141 hizmet içi İngilizce öğretim görevlisine uygulanmıştır. Araştırma 2021-2022 akademik yılında yapılmış olup, 108 İngilizce öğretim görevlisi ankete cevap vermiştir. Veriler SPSS v. 26 ile analiz edilmiştir. Sonuçlar hizmet içi Türk İngilizce öğretim görevlilerinin Web 2.0 araçlarının kullanımına karşı tutumları ile TPAB yetenek seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Mevcut literatürde Türk İngilizce öğretimi bağlamında bu iki değişken arasındaki ilişkiyi inceleyen çok fazla çalışma bulunmamaktadır, bu nedenle yapılan bu çalışma hizmet içi İngilizce öğretim görevlilerinin Web 2.0 araçlarına karşı tutumları ile TPAB yetenek seviyesi arasındaki ilişkiyi inceleyerek mevcut çalışmaları genişletebilir.