Attitudes of 1st to 4th grade english teachers working at a private school towards the use of creative drama
Özet
For teachers, creative drama is one of the most powerful tools to have in the classroom for conveying the knowledge and the communication that the learners need in every step of learning stage. Hence, the main purpose of this study is to examine the attitudes of the 1st to 4th grade English teachers towards the use of creative drama in one of the private schools in Ankara which has its own approved curriculum without any drama course. Sixty-five teachers voluntarily participated in the research. In this study, The Attitude Scale towards Creative Drama Lessons was adapted and used to measure attitudes towards the use of drama. The data of the research were collected from the participants via e-mail due to the Covid-19 pandemic era, the busy work schedule of the teachers and the restriction of other private schools to participate. The data analysis was completed by transferring the study data to IBM SPSS Statistics 26 and IBM SPSS Statistics Amos 23 programs. The data was analysed using descriptive statistics. As a result of the study, there was a statistically significant positive relationship between teachers' attitudes and class size. However, it was concluded that there was a statistically significant negative relationship between the professional experience and attitudes of the teachers. While teachers with more professional experience are more inclined to use familiar and traditional methods, young teachers are open to creative drama and the use of new methods and techniques. And there was no statistically significant positive relationship between the students’ age and the impacts of using drama in the classroom, and it shows that drama activities are appropriate for different age groups.
Öğretmenler için yaratıcı drama, öğrenme aşamasının her aşamasında öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi ve iletişimi iletmek için sınıfta sahip olması gereken en güçlü araçlardan biridir. Dolayısıyla, bu çalışmanın temel amacı, Ankara’da bulunan onaylı eğitim programı olan fakat drama dersleri olmayan bir özel okulda 1.- 4. sınıf İngilizce öğretmenlerinin drama kullanımına yönelik tutumlarını imcelemektir. Araştırmaya 65 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Bu çalışmada, drama kullanımına yönelik tutumları ölçmek için Yaratıcı Drama Derslerine İlişkin Tutum Ölçeği uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ise Covid-19 pandemisi ve yoğun çalışma program ve diğer okulların katılım göstermemesi nedeniyle katılımcılardan e-posta yoluyla toplanmış, SPSS veri analizi programı ile analiz edilmiştir. Çalışma verileri IBM SPSS Statistics 26 ve IBM SPSS Statistics Amos 23 programlarına aktarılarak veri analizi tamamlanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ise öğretmenlerin tutumları ile sınıf mevcudu arasında anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur. Fakat öğretmenlerin mesleki tecrübe sürelerinin ve tutumlarının arasında anlamlı negatif bir ilişki görülmüştür. Mesleki tecrübesi fazla olan öğretmenler bilindik, geleneksel yöntemleri kullanmaya daha yatkınken, genç öğretmenler yaratıcı dramaya ve yeni yöntem ve tekniklerin kullanımına açıklardır. Ve öğrencilerin yaşı ile drama sınıfta drama kullanımı etkileri arasında anlamlı pozitif bir ilişki görülmemiştir, drama aktivitelerinin farklı yaş gruplarına da uygun olduğu sonucu görülmüştür.