Eğitim ortamında dinlenme becerileri envanteri(revize edilmiş)'nin normalizasyonu
Abstract
Eğitim Ortamında Dinleme Becerileri Envanteri (EODBE)’ne uygun
nitelikler kazandırılarak normalizasyon çalışması yapılmıştır. Bu çalışma ile Santral
İşitsel işlemleme Bozukluğu(SİİB)’nun okullarda ve kliniklerde taranması
amaçlanmıştır. EODBE ülkemizde bu amaçla hazırlanan ve kullanılacak ilk tarama
envanteridir.
Adaptasyonu yapılan ‘Listening İnventory For Education-Revised(LIFE-R)
sayesinde öğrencilerin ve öğretmenlerin gözünden öğrencilerin eğitim süresince
dinleme becerileri, dinleme ile ilgili yaşadığı zorluğun nedeni ve kendisini savunma
becerileri saptanarak bozukluğun tanılanmasına ve bireyin çevresine uyum
sağlamasına katkıda bulunulur.
Çalışmamıza; Ankara veya Kırıkkale illerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlı rastgele seçilmiş bir ilköğretim veya lisede öğrenim gören, 9-18 yaĢ arasında
olup, tanı almış herhangi bir işitme, konuşma ve öğrenme problemi olmayan 115
öğrenci ve bu öğrencilerin öğretmenleri dahil edilmiştir.
Envanterin Türkçe’ye uyarlanması İngiliz Dili ve Edebiyetı Bölümü Türkçe
ve İngilizce’ye hakim 2 öğretim üyesi/akademisyen , 1 Odyoloji ve Konuşma
Bozuklukları öğretim üyesi/akademisyen ve 1 Eğitim Odyolojisi Uzmanı/öğretim
üyesi denetiminde yapılmıştır.
Ölçeklerdeki maddelerin anlamlarındaki tutarlılığa bakıldığında orijinal ve
Türkçe formundan elde edilen maddelerin toplam puanları arasında (p<0.01) pozitif
yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur ve ölçeğin orijinal kültürdeki anlamları ile
eşdeğerlik sağlanmıştır. Envanterin güvenilirliğinin belirlenmesi amacıyla ölçek ve
alt boyutları için Cronbach-alfa iç tutarlılık katsayıları hesaplanmıştır. Bu değerlerin
yüksek çıkması, ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.Yapı geçerliliğine ilişkin kanıtların elde edilmesi sonucunda özgün formun
beş faktörlü yapısına uygun olduğu ve faktör analizi sonucunda yüksek yük
değerlerine sahip olunduğu görülmüştür.
Türkçeye uyarlanan, uzman görüşü ve onayı ile düzenlenen EODBE
ülkemizde SİİB’nin taranması ve değerlendirmesinde kullanılacak olan güvenilir bir
davranışsal test olarak literatürde yerini almıştır.
Normalization work of Listening Skills Inventory in Educational
Environment (Revised) is made with proper qualifications. With this version it is
intended to scan Central Auditory Processing Disorder (CAPD) in schools and
clinics. This is the first inventory used in Turkey for scanning.
Thanks to Listening Inventory for Education-Revised (LIFE-R), through the
eyes of students and teachers, students’ listening skills during education, reasons of
difficulties while listening and self-defence skills are determined and it is contributed
to the identification of individuals and adapting to their environment.
In this study, 115 students aged between 9-18 that have not any diagnosed
hearing, speech and learning problem, studying in a randomly selected primary or
high school of Directorate of National Education in Ankara and Kırıkkale, and their
teachers were included.
Turkish adaptation of the inventory is made in control of two instructor
mastered both Turkish and English in English Language and Literature, an
Audiology and Speech Disorders instructor and an Educational Audiology specialist
/ lecturer .
Work of language validdity of the inventory was done, after the necessary
regulations it is determined to have the linguistic equivalence, reliability and validity
analysis were performed. In order to determine reliability of inventory, Cronbach's
alpha internal consistency coefficient for the scale and subscales were calculated.
These high values showed that the scale is a reliable measurement tool.
As a result of obtaining evidence for the validity of structure, it is seen that
the original form is appropriate for five-factor structure and as a result of factor
analysis it is found to have high load values.Looking at consistency in terms of substances in scale, there is a significant
positive correlation between total scores of original form and Turkish form.
Moreover, equivalence with the sense in original culture of the scale is provided.
EODBE, adapted into Turkish and organized with expert opinion and
approval has taken its place in literature as a reliable behavioral test for screening
SIBB in Turkey.