Çevre dostu otomobiller için tüketici beklentileri ile üretici pazarlama stratejilerinin uyumu: Türk otomotiv sektörü üzerine bir uygulama
Özet
Bu araştırma, Türkiye’de çevre dostu yönde gelişme potansiyeli olan otomotiv sektöründe,
tüketiciler açısından çevre dostu araç tercihlerinin, üreticiler ve ilgili kurumlar açısından ise
çevre dostu araç üretimine etki eden faktörlerin daha derin bir seviyede anlaşılmasına katkı
sağlamak adına yapılmıştır. Bu çalışma, Türk otomotiv sektöründeki tüketicilerin, çevre dostu
otomobillerden beklentilerinin saptanması ve üreticilerin bu beklentilere ne kadar cevap
verebildiğinin anlaşılması yönünde anket çalışmaları ve kalite fonksiyon göçerimi analizi
yapılarak yürütülmüştür. Kalite fonksiyon göçerimi uygulanırken Türkiye’de çevre dostu araç
satışı gerçekleştiren şirketlerde çalışan (yurtiçi ve yurtdışı) uzmanların ve konu hakkında
deneyimli profesyonellerin görüşleri alınmıştır. Bu sayede, çevre dostu araç üretici ve tüketici
gereksinimleri ortaya çıkartılarak birlikte yorumlanabilmiştir. Bu süreçte, ilgili yazın da
konuya tam bir bütünlük oluşturacak şekilde detaylı incelenmiş ve en faydalı olabilecek
bilgiler araştırmaya dâhil edilmiştir.
Çevre dostu binek araç kullananlar ve kullanmayanlar konusunda karşılaştırmalı çıkarımsal
analizler yapabilmek ve konunun daha kapsamlı anlaşılabileceği testler uygulayabilmek için
çok önemli ikinci bir anket daha yapılmıştır. Bu anketle birlikte, araştırmaya, ulaşılabilen
maksimum düzeyde çevre dostu binek araç kullanmayan (binek araç kullanan, çevre dostu
binek araç almayı düşünen veya çevre dostu binek araç alma potansiyeli olan) tüketiciler de
katılmıştır.
Hedeflenen; Türkiye’de otomotiv sektörüne yönelik tüketicilerin çevre dostu otomobillerden
beklentilerinin üreticiler tarafından hangi yönleriyle / ne derece uyumlu bir şekilde
karşılandığının ve bunun çevre dostu binek araç farkındalığıyla beraber satın alma davranışına
nasıl yansıdığının anlaşılmasıdır. Bu sayede, bu araştırma, çevreye, sektöre ve ilgili yazına,
hem somut hem de özgün bilgilerle direk katkıda bulunabilecek bir kaynak oluşturmayı
amaçlamıştır.
This research has been made to contribute to the potentially developing environmentally
friendly car industry in Turkey and this contribution is about environmentally friendly car
preferences for customers and about the factors affecting the car production for
manufacturers/relevant institutions. The study was carried out by conducting a survey to
understand the customer expectations from environmentally friendly cars and how much the
producers could respond to customer expectations in Turkey. By applying the customer survey
(environmentally friendly car users) results and producers’ expert opinions, quality function
deployment (QFD) analysis provided to investigate the relationship levels between customer
requirements and producer requirements in Turkish automotive sector. In this process, related
literature was examined in detail and most beneficial information was interpreted to be
included in the research by creating a complete integrity.
In order to make comparative inferential analyzes between environmentally friendly car users
and non-users, a second important questionnaire was conducted and comprehensive statistical
tests were applied to understand strongly all the supportive relationships about the subject.
The target in this research is to comprehend the aspect and level of consistency between the
customer requirements from environmentally cars and producer strategies. Also, this research
tried to show how/why this consistency reflects to environmentally friendly car purchasing
behavior both for environmentally friendly car users and non-users. In this way, this research
aims to be a robust and unique source by being a direct contributor to environment, literature
and the related sector.