Saldırganlık eğiliminin görsel, işitsel reaksiyon zamanı ve zihinsel betimleme yetisi bağlamında değerlendirilmesi
Özet
GİRİŞ: Saldırganlık, başka bir organizmanın zarar görmesine veya yok edilmesine yol açan
bir davranış olarak tanımlanmıştır. Reaksiyon zamanı (RZ), bir ses bir görsel ya da herhangi bir
başka uyaranı algıladığımız zaman ile yanıt verdiğimiz zaman arasında geçen süreyi ifade eder.
Zihinsel betimleme, üç boyutlu ortamda herhangi bir nesnenin ayrıntılı bir şekilde algılanması
olarak tanımlanmaktadır. Çalışmamızda, saldırganlığın alt parametreleri olan fiziksel
saldırganlık, sözel saldırganlık, düşmanlık ve öfke ile görsel ve işitsel reaksiyon zamanı ve
zihinsel betimleme arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEMLER: Çalışmamız, Başkent Üniversitesi’nde öğretim elemanı
olarak çalışan, yaşları 25 ile 35 arasında değişen 24 kadın ve 21 erkek olmak üzere toplam 45
kişinin gönüllü katılımıyla gerçekleşmiştir. Herhangi bir spor branşı ile ilgilenen, herhangi bir
psikolojik ilaç kullanan ya da nörolojik tıbbı geçmişi olan kişiler çalışmaya dahil edilmemiştir.
Aynı şekilde sol dominant ele sahip olan bireyler de çalışmaya dahil edilmemiştir.
Katılımcıların reaksiyon zamanları ve görsel uzaysal becerileri, bilgisayar tabanlı bir test
kullanılarak ölçülmüştür. Görsel ve işitsel reaksiyon zamanları bilgisayar tabanlı bir test
kullanılarak değerlendirilmiştir. Görsel-uzaysal becerinin ölçümü ise bilgisayar tabanlı mental
rotasyon testi vasıtasıyla yapılmıştır. Bireyin saldırganlık düzeyini belirlemek için, Dr. H.
Andaç Demirtaş Madran’ın Türkiye’ye uygunluğunu test edip onayladığı, uluslararası
literatürlerde en sık kullanılan saldırganlık ölçeği olan Buss Perry Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ)
kullanılmıştır. Katılımcıların dominant ellerini tespit etmek için ise Edinburg El Tercihi Anketi
kullanılmıştır. BULGULAR: Tüm katılımcıların mental rotasyon testindeki doğru sayıları ve reaksiyon
zamanları ile fiziksel saldırganlık, öfke, düşmanlık ve sözel saldırganlık arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Her iki cins mental rotasyon açısından
karşılaştırıldıkları zaman erkeklerin kadınlara göre daha fazla doğru sayısına sahip oldukları saptanmıştır. Erkekler görsel reaksiyon zamanı açısından kadınlara göre daha hızlı olmalarına
karşın işitsel reaksiyon zamanı açısından her iki cins arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır.
SONUÇ: Gerek uzaysal betimleme gerekse işitsel ve görsel reaksiyon zamanları saldırganlık
bağlamında değerlendirildiği zaman aralarında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
INTRODUCTİON: Aggression has been defined as a behavior that causes harm or
destruction of another organism. Reaction time is expressed the time elapsed between when we
perceive an auditory, visual or another stimulus and when we respond. Mental rotation is
defined as the detailed perception of any object in a three-dimensional environment. In our
study, it was aimed to evaluate the relationship between physical aggression, verbal aggression,
hostility and anger, which are the sub-parameters of aggression, and visual and auditory
reaction time and mental rotation.
MATERIAL AND METHOD: Our study was carried out with the voluntary
participation of 24 female and 21 male a total of 45 people aged between 25 and 35. All the
participants were the members of Başkent University. Participants interested in any sports
branch were not included in the study. Likewise, people who use any psychological medication
and have a history of neurological medicine were not included in the study. Participants with
left dominant hand also exluded from the study. Participants' reaction times and visuospatial
skills were measured using a computer-based test. Visual and auditory reaction times were
evaluated by using computer-based testing. The measurement of visual-spatial skills were
evaluated by means of a computer-based mental rotation test. To determine an individual's level
of aggression, Dr. Buss Perry Aggression Questionnaire (BPAQ), which is the most frequently
used aggression scale in the international literature that was tested and approved by H. Andaç
Demirtaş Madran for Turkey was used. Edinburgh handedness inventory was used to determine
the dominant hands of the participants.
RESULTS: There was no statistically significant relation between the correct numbers in
mental rotation test, reaction times of all participants and physical aggression, anger, hostility
and verbal aggression. When male and female individuals were compared with each other
related with correct answers in mental rotation test the correct answeres of male were
significangtly higher. Even though male subjects were faster in responding to a visual stimuli
no differense were observed between the two genders related with auditory stimuli.
CONCLUSION: Neither visual-spatial skills nor auditory and visual reaction time had
shown a significan relation with agression.