Duyulara ve deneyime dayalı mekan algısının, iç mekan tasarımı üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Therme vals örneği
Özet
Mekanın deneyimlenmesi mekansal algı aracılığıyla gerçekleşmektedir. Modernleşmeyle
birlikte gelişen ve değişen yaşam biçimleri mimarinin de değişmesine neden olmaktadır.
Kullanıcının istek ve ihtiyaçlarının anlık tüketime yönelmesi sonucu mimaride ve diğer
tüm alanlarda görme duyusunu ön plana çıkarıp diğer duyuları arka plana itmiştir.
Çalışmanın hazırlanmasının en temel nedenlerinden biri gözmerkezci bakışa karşı bir
eleştiridir. Gözün ön plana çıkması ve diğer duyuların arka plana itilmesi mekan içinde
kimlik, karakter ve ruhtan yoksun mekanların oluşmasına neden olmaktadır. Mekan
deneyimi ve algı bir bütündür. Mekansal deneyim algıların ortaya çıkardığı anlamlar ile bir
anlam kazanmaktadır. Hayatı duyusal bağlamlarla ilişkili olan Peter Zumthor mimarisinde
duyuları ön plana çıkararak mekana atmosferi yaratma çabası içindedir. Duyuların, mekanı
biçimlendirişi, mimari tasarım faktörlerinin kullanış ve uygulanış biçimini de
etkilemektedir. Mekan, tüm duyulara hitap etmelidir. Duyular bütündür ve mekan bütün
olarak algılanmaktadır. Peter Zumthor'un deneyim ve duyular mimarlığından yola çıkarak
hazırlanan tez çalışmasında Zumthor'a ait deneyim ve duyular mekanı olan üç adet yapı
incelenmiştir. Vals kaplıcalarının detaylı olarak ele alındığı bu çalışma göz merkezciliğe bir
başkaldırı niteliğinde hazırlanmıştır.
The experience of space is realized through spatial perception. Developing and changing
lifestyles with modernization also cause changes in architecture. As a result of the user's
desires and needs turning to instant consumption, it has brought the sense of sight to the
forefront in architecture and all other areas and pushed other senses into the background.
One of the main reasons for the preparation of the study is a criticism against the eyecentred
view. Bringing the eye to the forefront and pushing other senses into the
background cause spaces to be devoid of identity, character and spirit. Space experience
and perception are a whole. Spatial experience gains a meaning with the meanings revealed
by the perceptions. Peter Zumthor, whose life is associated with sensory contexts, strives to
create atmosphere in the space by bringing the senses to the fore in his architecture. The
way the senses shape the space also affects the use and application of architectural design
factors. The place should appeal to all the senses. The senses are whole and the space is
perceived as a whole. In the thesis study, which was prepared based on Peter Zumthor's
architecture of experience and senses, three structures belonging to Zumthor, which are
places of experience and senses, were examined. This play, which deals with the waltz spas
in detail, was prepared as a rebellion against eye-centrism.