Fiziksel programlama aracı destekli programlama öğretiminin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerine ve özyeterlik algılarına etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, fiziksel programlama aracı destekli metin tabanlı programlama
öğretiminin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerilerine ve özyeterlik
algılarına etkisini incelemektir. Karma araştırma yöntemi türlerinden sıralı açıklayıcı
desende yürütülen çalışmaya, Ankara ilinde özel bir ortaokulda okuyan 85 ortaokul
öğrencisi katılmıştır. Çalışma kapsamında 6 hafta süresince fiziksel programlama aracı
olan micro:bit destekli Python programlama dili öğretimi yapılmıştır. Veri toplama aracı
olarak Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği (BİDBÖA),
2016-2020 tarihleri arasından seçilmiş Bilge Kunduz Uluslararası Enformatik ve Bilgi
İşlemsel Düşünme Etkinliği Soruları, programlama aracı, kavram ve süreçlerine yönelik
kazanım testi ile yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Ön test ve son testten
elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik öz
yeterlik algılarında ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinde anlamlı ve pozitif yönde bir
farklılık bulunmuştur. Yapılan öğretim sonucunda öğrencilerin programlama kavram ve
süreçlerine yönelik kazanımlara ulaştığı ve dersteki performanslarının yüksek olduğu
görülmüştür. Programlama öğretiminde öğrenciler, fiziksel programlama aracı destekli
Python programlama dili öğrenirken uygun söz dizimi yazma, verilen bir söz dizimini test
etme ve hata ayıklama becerilerininin yanı sıra; bu süreçte programlama kavramlarından değişken, koşullu ifade, döngü ve fonksiyonu kullanabildikleri gözlemlenmiştir. Uygulama
sonunda öğrencilerle yapılan odak grup görüşmesinde; öğrenciler fiziksel programlama
aracı destekli metin tabanlı programlama dili ile programlama yaparken motive oldukları
ve daha çok programlama etkinliği yapmak istediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca fiziksel
programlama aracı ile programlama kavramlarını daha kolay anladıklarını ve programlama
yaparken hatalarını daha rahat bulabildiklerini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin çoğunluğu
daha önce program yazarken döngü ve liste kullanımında sorun yaşarken fiziksel
programlama aracı ile metin tabanlı programlama öğrenirken zorlanmadıklarını ifade
etmişlerdir. Tüm bu bulgular ışığında, fiziksel programlama aracı destekli programlama
öğretiminin öğrencilerin programlama kavram ve süreçlerine ilişkin öğrenmelerini olumlu
yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.
This study aims to examine the effect of teaching text-based programming with the
physical programming tool on secondary school students' computational thinking skills and
self-efficacy perceptions. The study was carried out in a sequential explanatory design in
the mixed research method type. The study group consisted of 85 secondary school
students studying in a private secondary school in Ankara. Within the scope of the study,
the micro: bit which is a physical programming tool was used to teach Python
programming for 6 weeks. As data collection tools, the Self-Efficacy Perception Scale for
Computational Thinking Skills, Bebras: International Challenge on Informatics and
Computational Thinking Tasks, tests focused on programming tools, concepts and
processes, and semi-structured interview questions were used. According to the findings
obtained from the pre-test and post-test, a significant and positive difference was found in
the computational thinking skills and the self-efficacy perceptions towards computational
thinking skills of the students. As a result of the programming teaching, it was seen that the
students learned the programming concepts and processes. While learning Python
programming with the physical programming tool, students not only gained the skills to
write appropriate syntax, test and debug but also learn programming concepts such as
variable, conditional expression, loop and function. In the focus group interview held with the students, the students stated that they were motivated while learning Python
programming with the physical programming tool and they wanted to do more
programming activities. They also stated that they understand programming concepts more
easily with the physical programming tool and that they can find errors more easily while
programming. The majority of the students stated that they had problems using loops and
lists while writing programs, but they did not have any difficulties while learning to
program with the physical programming tool. As a result, it has been revealed that teaching
programming with the physical programming tool has a positive effect on students'
learning of programming concepts and processes.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11727/9400Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Blok tabanlı ortamlarda programlama öğretimi sürecinde farklı öğretim stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
Erdem, Ecmen (Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Bu çalışmanın amacı 5. sınıf öğrencilerinin yüz yüze eğitim ile ters yüz sınıf modeli olan teknoloji destekli öğrenme ortamlarında olmak üzere iki farklı öğrenme ve öğretme stratejisi ile Scratch programlamayı öğrenmelerinin ... -
Bulanık ve stokastik programlamaya dayalı risk analizi
Tosun, Mehveş Güliz (Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015)Yatırımlarını hisse senetleri üzerine yapan yatırımcılar için geleceğe yönelik getiriyle ilgili tahminde bulunmak oldukça güçtür. Beklenen getirinin belirsizlik içerdiği göz önünde bulundurularak, yatırımcılar beklenen ... -
Spor kulüplerinde maç öncesi takım kurma problemi için yeni karar modelleri: Voleybol kulubü uygulaması
Budak, Gerçek (Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2017)Spor kulüplerinde maç öncesi takım kurma problemi, antrenörün maçı kazanmak için kadroda yer alan oyuncuların içerisinden sahada konumlandırılmış mevkilere oyuncu atama problemidir. Son yıllarda, hızla büyüyen spor ...