Self-assessment of writing skills: a comparative study on teacher assessment and self-assessment of prospective efl teachers’ writing skills and their perceptions of self-assessment
Özet
This study aims to investigate the prospective EFL teachers‘ perceptions on self-assessment; accordingly, their conceptualization of self-assessment, attitudes towards and perceived benefits of practicing self-assessment of their writing skills. In addition, the study also aims to find out the level of consistency of the prospective EFL teachers‘ self-assessment of their writing skills with the teacher assessment in general and regarding different components of writing skills. The study was designed as convergent parallel mixed method research including a group of freshman students enrolled in a Writing Skills 2 course in an ELT program. The participants were administered a self-assessment questionnaire both before and after including self-assessment practices to their essay writing tasks to elicit their views and experiences considering the use of self-assessment, and a self-assessment rubric to determine whether there is a significant difference between prospective EFL teachers‘ self-assessment and the teacher assessment scores. While the qualitative data obtained from the self-assessment questionnaire were analyzed via multiple-phased systematic content analysis, the quantitative including prospective EFL teachers‘ self-and the teacher- assessments were analyzed using SPSS. The results show that freshman prospective EFL teachers who participated in the study had limited level “self-assessment literacy” and lacked the awareness of and experience in using self-assessment to improve their English writing skills. The data analyses also reveal that the freshmen prospective EFL teachers’ conceptualization of self-assessment as a skill that can be developed through guided applications on a regular basis and have positive attitudes towards practicing self-assessment in their writing classes and using self-assessment in their future assessment practices. Besides, practicing self-assessment is shown not only to improve prospective EFL teachers’ writing skills but also their language assessment literacy skills. For this reason, prospective EFL teachers suggested teacher educators to incorporate self-assessment practices into their curriculum to promote their students’ understanding of the concept of formative assessment and writing assessment. Moreover, while the results show that there is no statistically significant difference between prospective EFL teachers’ self-assessment scores and the instructor’s scores in assessing their writing skills considering final scores, there is a significant difference between the self- and instructor assessment scores regarding different components of writing skills.
Bu çalışma, İngilizce Öğretmen adaylarının öz-değerlendirmeyi kavramsallaştırma biçimlerini, yazma becerilerinin öz değerlendirmesine yönelik tutumlarını ve yarar algılarını inceleyerek öz-değerlendirme algılarını araştırmayı amaçlamaktadır. Ek olarak, bu çalışma İngilizce öğretmen adaylarının yazma becerilerindeki öz-değerlendirmelerinin öğretmen değerlendirmesiyle tutarlılık düzeyini hem genel hem de yazma becerisinin farklı bileşenleri açısından değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yakınsak paralel karma yöntem olarak tasarlanan çalışma, Ankara’da özel bir üniversitede İngilizce Öğretmenliği programında Yazma Becerileri 2 dersine kayıtlı olan birinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Katılımcıların öz-değerlendirme uygulamalarına yönelik görüş ve deneyimlerini ortaya çıkarmak için öz-değerlendirme uygulamalarından önce ve sonra bir öz-değerlendirme anketi uygulanmıştır. Yazma becerilerindeki öz-değerlendirmeleri ile öğretmen değerlendirmesi arasında anlamlı bir fark olup olmadığını anlamak için ise katılımcılara bir öz-değerlendirme rubriği sunulmuştur. Öz değerlendirme anketinden elde edilen nitel veriler çok aşamalı sistematik içerik analizi ile analiz edilirken, İngilizce öğretmen adaylarının öz-değerlendirmeleri ve öğretmen değerlendirmelerini içeren nicel veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, birinci sınıf İngilizce öğretmen adaylarının sınırlı düzeyde “öz değerlendirme okuryazarlığına” sahip olduklarını ve İngilizce yazma becerilerini geliştirmek için öz değerlendirmeyi kullanma konusunda farkındalık düzeylerinin ve deneyimlerinin yetersiz olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, birinci sınıf İngilizce öğretmen adaylarının öz değerlendirmeyi düzenli uygulamalar yoluyla geliştirilebilecek bir beceri olarak kavramsallaştırdıkları, yazma derslerinde kendi değerlendirme sorumluluklarını üstlenmeleri ve gelecekteki değerlendirme uygulamalarına dahil etmeleri açısından öz değerlendirme uygulamalarına yönelik olumlu tutum gösterdikleri saptanmıştır. Ayrıca, öz değerlendirme uygulamalarının ve rubrik kullanımının İngilizce öğretmen adaylarının yazma becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamasının yanı sıra gelecekteki değerlendirme uygulamalarına yönelik bilgi ve becerilerini de geliştirdiği ortaya koyulmuştur. Bu nedenle İngilizce Öğretmen adayları, biçimlendirici değerlendirme ve yazma becerisinin değerlendirilmesi konularında daha derin bir anlayışa sahip olmak için öğretmen eğitimcilerine öz değerlendirme uygulamalarını müfredatlarına dahil etmelerini önermektedir. Son olarak İngilizce Öğretmen adaylarının yazma becerilerini öz-değerlendirmelerinin öğretmen değerlendirmesiyle tutarlılık düzeyi incelendiğinde, genel not açısından anlamlı bir fark olmamasına rağmen, yazma becerisinin farklı bileşenleri açısından öz-değerlendirmeler ve öğretmen değerlendirmesi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmüştür.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11727/9432Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Depicting efl instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions and practices on formative assessment of productive language skills
Arslan, Selda (Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to depict EFL instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions on formative assessment of productive language skills in preparatory schools ... -
Dental Students' Ability to Assess Their Performance in a Preclinical Restorative Course: Comparison of Students' and Faculty Members' Assessments
Tuncer, Duygu; Arhun, Neslihan; Yamanel, Kivanc; Celik, Cigdem; Dayangac, Berrin (2015)Dental education consists of both theoretical and practical learning for students to develop competence in treating patients clinically. When dental students encounter practical courses in their first year as a new educational ... -
Validation of Montreal Cognitive Assessment and Discriminant Power of Montreal Cognitive Assessment Subtests in Patients With Mild Cognitive Impairment and Alzheimer Dementia in Turkish Population
Kaya, Yildiz; Aki, Ozlem Erden; Can, Ufuk Anik; Derle, Eda; Kibaroglu, Seda; Barak, Anil (2014)Montreal Cognitive Assessment (MoCA) is a new cognitive tool developed for screening mild cognitive impairment (MCI). The authors examined validity of MoCA and discriminating power of subtests in a Turkish population ...