The impact of the gamification tool kahoot! on secondary school students' grammar proficiency
Özet
The aim of this study is to examine at the academic achievement of Kahoot! students in 6th
grade, which is one of the most essential gamification tools in language teaching and grammar
acquisition, as well as their opinions on the Kahoot! application. In the study, the effect of the
Kahoot! application on the grammar learning success of the students was investigated and the
opinions of the students regarding the application were taken. A total of 80 students, 40 in the
control group and 40 in the experimental group, participated in the study. The study aims to find
answers to two problem sentences containing both quantitative and qualitative data, and the
quantitative data of the research were obtained by quasi-experimental technique and the
qualitative data were obtained by semi-structured interview. Reliability and validity studies were
conducted, and a pre-test and post-test consisting of 20 questions with high distinctiveness were
prepared to evaluate the students' success in the determined grammatical subjects. Both groups
were given the pre- and post-tests that had been prepared in advance. During the grammar
learning process, traditional method techniques were applied to the control group and Kahoot!
to the experimental group for 4 weeks. After the application was completed, a post-test was
applied to both groups and it was investigated whether the Kahoot! application and content -
based language teaching made a significant difference on grammar learning. Since the
quantitative data are not parametric, Wilcoxon Matched – Pairs Signed Ranks Test and Mann
Whitney U Test were used in the analysis of these data and the results were interpreted. After
the application was completed and the post-test was administered, a semi-structured interview
consisting of 5 open-ended questions was conducted with 10 randomly selected students from
the experimental group in order to learn their opinions about the Kahoot! application. According
to the results of the research, it was seen that the Kahoot! application made a significant positive
difference on the grammar learning of the students. In addition, as a result of the semi-structured
interviews, it was determined that the students had extremely positive views towards the Kahoot!
application as an in-class material. Research findings are in agreement with many other studies
in the literature. As a result, it is evaluated that Kahoot! can be used effectively for grammar
teaching in the target language and it is suggested that more comprehensive studies can be done
on this subject.
Bu araştırmanın amacı, dil öğretiminde oyunlaştırmanın önemli araçlarından biri olan
Kahoot!’un 6. Sınıf öğrencilerinin dilbilgisi öğrenmede akademik başarılarını ve Kahoot!
uygulamasına yönelik görüşlerini incelemektir. Çalışmada, Kahoot! uygulamasının öğrencilerin
dilbilgisi öğrenme başarısı üzerine etkisi araştırılmış ve uygulamaya ilişkin öğrenci görüşleri
alınmıştır. Araştırmaya 40 kontrol grubu ve 40 deney grubu olmak üzere toplam 80 öğrenci
katılmıştır. Çalışma hem nicel hem de nitel verileri içeren iki problem cümlesine cevap bulmayı
amaçlamaktadır ve araştırmanın nicel verileri yarı deney tekniği, nitel verileri ise yarı
yapılandırılmış görüşme ile elde edilmiştir. Öğrencilerin belirlenen dilbilgisi konularında
başarısını ölçmek için güvenirlik ve geçerlilik çalışmaları yapılmış, ayırt ediciliği yüksek 20’ şer
sorudan oluşan ön test ve son test hazırlanmıştır. Hazırlanan ön test ve son test her iki gruba da
uygulanmıştır. Dilbilgisi öğrenim sürecinde kontrol grubuna geleneksel yöntem teknikleri,
deney grubuna ise Kahoot! ile 4 hafta dilbilgisi öğretimi yapılmıştır. Uygulama tamamlandıktan
sonra her iki gruba da son test uygulanmış ve Kahoot! uygulaması ile içerik temelli öğretimin
dilbilgisi öğrenimi üzerinde anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığı araştırılmıştır. Nicel veriler
parametrik olmadığından bu verilerin analizinde, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann
Whitney U Testi kullanılmış ve sonuçlar yorumlanmıştır. Uygulama tamamlandıktan ve son
test uygulandıktan sonra deney grubundan rastgele seçilen 10 öğrenciyle Kahoot! uygulaması
ile ilgili görüşlerini öğrenmek amacıyla açık uçlu 5 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Kahoot! uygulamasının öğrencilerin dilbilgisi öğrenimi
üzerinde anlamlı düzeyde pozitif yönde önemli bir fark oluşturduğu görülmüştür. Ayrıca yapılan
yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucunda, ders içi materyal olarak Kahoot! uygulamasına karşı
öğrencilerin son derece olumlu görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırma bulguları
literatürdeki diğer pek çok çalışma ile uyum içindedir. Sonuç olarak, Kahoot!’un hedef dilde
dilbilgisi öğretimi için etkin olarak kullanılabileceği değerlendirilmekte ve bu konuda daha
kapsamlı çalışmalar yapılabileceği önerilmektedir.