Başkent Üniversitesinde öğrenci yaşam kalitesi araştırması
Özet
Bireylerin yaşam kalitesini ölçmek ve yaşam kalitesini etkileyen faktörleri belirlemek yaşam kalitesi çalışmalarında temel amaçtır. Farklı popülasyonlarda yaşam kalitesinin ölçümünde; özel gruplara uygun ölçek tasarlamak yeni araştırma anlayışları içerisinde önemli yere sahip hale gelmiştir. Bu yeni anlayışla özel ölçek tasarlanan farklı popülasyonlardan biri de üniversite öğrencileridir.
Bu tez çalışmasının amaçları şunlardır: Üniversite Yaşam Kalitesi Ölçeği’ni Başkent Üniversitesi öğrencilerine uygulamak. Üniversite yaşam kalitesinin ve bunun öğrencilerin genel yaşam kalitesi, genel yaşam doyumu ve üniversiteyle özdeşleşmeleri üzerindeki etkisinin yanı sıra akademik yönden, imkânlar ve hizmetler yönünden ve sosyal yönden memnuniyetlerini değerlendirmek. Bu faktörlerin öğrencilerin genel yaşam kaliteleri, genel yaşam doyumları ve üniversite ile özdeşleşmeleri üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmadığını değerlendirmek. İncelenen hipotezler doğrultusunda toplanan verilerin analizi ile elde edilen sonuçlarla kurumsal bağlama ve gelecek çalışmalara katkı sağlamak.
Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerden bu fakültelerdeki 3. Sınıf ve 4. Sınıf evrenini temsil edecek büyüklükte ve nitelikte rastgele seçilmiş bir örnekleme; online anket uygulaması yapılmıştır.
Öğrencilerin; akademik yönden memnuniyeti 3,88 ortalamayla orta-yüksek, imkânlar ve hizmetler yönünden memnuniyeti 4,31 ortalamayla orta-yüksek, sosyal yönden memnuniyeti 3,70 ortalamayla orta-yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin genel yaşam kalitesi ortalaması 3,51, genel yaşam doyumu ortalaması 2,71, üniversite ile özdeşleşme ortalaması 3,55 olarak bulunmuştur. Kurulan yapısal eşitlik modeli sonucunda, akademik yönden (β=0,825) ve sosyal yönden memnuniyetin (β=0,324) genel yaşam kalitesi üzerinde anlamlı etkisi olduğu; akademik yönden memnuniyetin üniversite ile özdeşleşme üzerinde de (β=0,431) anlamlı etkiye sahip olduğu; genel yaşam kalitesinin genel yaşam doyumu üzerinde anlamlı (β=0,448) etkisinin bulunduğu; genel yaşam doyumunun da üniversite ile özdeşleşme üzerindeki etkisinin (β=0,202) anlamlı olduğu bulgularına ulaşılmıştır (p<0,05).
Sonuç olarak; bu çalışmanın sonuçları, eğitim ve öğretimin kalitesini artırmak, eğitim ve öğretimi geliştirmek ve iyileştirmek, öznel yaşam kalitesini iyileştirmek için neler yapılabileceği konusunda yön vermektedir. Bu araştırma ile üniversite öğrencilerinde yaşam kalitesini araştıracak farklı çalışmalara bilimsel katkı sağlanması amaçlanmaktadır.Measuring the quality of life of individuals and determining the factors affecting the quality of life are the main objectives of quality of life studies. In the measurement of quality of life in different populations; Designing scales suitable for special groups has become an important part of new research approaches. University students are one of the different populations for which a special scale was designed with this new understanding.
The aims of this thesis study are: To apply the University Life Quality Scale to students of Başkent University. To evaluate the quality of university life and its impact on students' general quality of life, overall life satisfaction, and identification with the university, as well as their satisfaction with academic, facilities, and social aspects. To evaluate whether these factors have any effects on students' general quality of life, overall life satisfaction, and identification with the university. To contribute to the institutional context and future studies with the results obtained by the analysis of the data collected in line with the hypotheses examined.
An online survey was administered to a randomly selected sample of the students studying at Başkent University Faculty of Medicine, Faculty of Dentistry, Faculty of Health Sciences, which was large enough and qualified to represent the 3rd and 4th grade population in these faculties
Students’ academic satisfaction was medium-high with an average of 3.88, their satisfaction in terms of facilities and services was medium-high with an average of 4.31, and their social satisfaction was medium-high with an average of 3.70. The average quality of life of the students was 3.51, the average of general life satisfaction was 2.71, and the average of identification with the university was 3.55. As a result of the structural equation model established, it was found that academic (β = 0.825) and social satisfaction (β = 0.324) had a significant effect on the overall quality of life; that academic satisfaction also has a significant effect on identification with university (β=0.431); that general quality of life has a significant (β=0,448) effect on general life satisfaction; It was found that the effect of general life satisfaction on identification with university (β=0.202) was significant (p<0.05).
In conclusion, this study provide direction on what can be done to increase the quality of education and training, to develop-improve, and to improve the subjective quality of life, and it is aimed to make scientific contributions to different quality of university life studies.