30 mart 2014 yerel seçimlerinde, geleneksel medya ve sosyal medya haberciliğinin karşılaştırılması: Posta ve zaman gazetesi örneği
Özet
Haber ve Habercilik, insanlık tarihi boyunca hep var olmuş, değişen zaman ve şartlara
göre değişiklik ve ilerleme göstermiştir. İnsanın doğasında yer alan “merak etme”
duygusundan yola çıkarak, haberin doğduğu alandan, başka çevrelere iletilmesinde habercilik
gelişmiş, haber ajanslarının doğmasında etkin bir rol oynamıştır. Zamanla teknolojinin
ilerlemesi haberciliği de etkilemiş, özellikle son yıllarda İnternet’in kullanımının
yaygınlaşması, habercilik alanında da etkisini göstermiştir. İnsanların habere en kısa sürede
ulaşma isteği doğrultusunda internet haberciliği şekillenmiş, geleneksel medya araçları da bu
platformda yer almakta kayıtsız kalmamışlardır.
Teknoloji ve İnternet her alanda olduğu gibi siyasi alanda da etkinliği artıran olgular
olarak Dünya’da ve Türkiye’de son zamanlarda daha fazla kullanılmaya başlanmıştır. Siyasi
liderler kampanya süreçlerinde daha önce geleneksel medyayı ilk tercih olarak kullanırken,
daha sonra yeni medyanın etkinliğini göz ardı etmeyerek kullanmaya başlamış ve sonuçlarını
olumlu olarak almışlardır. Teknolojinin seçmenlere anında ileti gönderen uygulamalar ve
teknik altyapıyla özgürlük tanıması, seçim dönemlerinde hem siyasi liderlerin hem
seçmenlerin yeni medyayı etkin olarak kullanmasıyla sonuçlanmıştır. Bu bağlamda, çalışmada
seçimlerin kampanya sürecinde geleneksel medya ve yeni medya araçlarının, haberin kaynağı
olan haber ajanslarıyla ilişkisi, kullanma oranları karşılaştırılarak ortaya konulmaya
çalışılmıştır.
Bu çalışmada 30 Mart 2014 yerel seçimleri sürecinde Posta ve Zaman gazetelerinin
yayımladığı siyasi partilere ilişkin seçim haberleri geleneksel medya ve Facebook üzerinden 1
Mart - 28 Mart 2014 tarihleri arasında incelenmiştir.Geleneksel medyaya ilişkin elde edilen bulgulara göre, her iki gazetede de haberler
büyük çoğunlukla hem metin hem fotoğraf olarak yayımlanmıştır. Miting haberleri öne
çıkmıştır. En çok “İddia/suçlama” niteliğindeki haberler yayımlanmıştır. Her iki gazetede de
yayımlanan haberlerin büyük çoğunluğunda ana karakter devlet adamlarıdır. Her iki gazetenin
de AK Parti haberlerini diğer partilere göre ön plana çıkardığı sonucuna ulaşılmıştır. Zaman
Gazetesi’nin, Posta Gazetesine göre daha taraflı haberler yaptığı sonucu düşünülmektedir.Facebook sayfalarına ilişkin elde edilen bulgulara göre, Posta Gazetesinin erkek
takipçisi Zaman Gazetesine göre daha fazladır. Her iki gazetede de 18-24 yaş arası en çok
takip eden kullanıcı grubudur. Posta Gazetesinin takipçilerinin % 78’i gün içerisinde online
olurken, bu oran Zaman gazetesinde % 68’dir. Zaman Gazetesi’nin takipçileri daha çok
etkileşimde bulunmaktadırlar. Zaman Gazetesinin aylık etkileşimi posta gazetesinin nerdeyse
10 katıdır. Zaman Gazetesinin siyasi haberlere Posta Gazetesine göre daha fazla önem verdiği
anlaşılmıştır. Zaman Gazetesi’nin haberlerinin daha çok kişi tarafından takip edildiği
sonucuna ulaşılmıştır.News and Journalism have been ever present through the history of humankind, and
have transformed and improved in accordance with changing time and conditions. Based on
the sense of “curiosity” inherent in human nature, journalism has unfolded while transmitting
news from its place of birth to other regions and has played an active role in creating news
agencies. Advancement of technology eventually has influenced journalism and especially
widespread use of Internet in recent years has affected journalism. Internet journalism has
shaped in line with people’s desire to reach news as soon as possible, and conventional media
tools were not indifferent to enter into this new platform. However, the source of news is as
important as communicating news.
Technology and Internet, as phenomena enhancing their efficiency in political space as
in every other space, recently have started to be used more globally and nationally. Political
leaders, who previously preferred firstly conventional media in their election campaigns,
considering the effectiveness of new media, later started to use it in their campaigns and had
quite positive results. Technology liberating voters with technical infrastructure and
applications which send instant message, resulted in both political leaders and voters to use
new media extensively and effectively during electoral periods.
In this context, this study elaborates on the relation of conventional media, new media
tools with news agencies as sources of news during election campaign processes comparing
usage rates.
Research findings ,election news regarding to political parties published by Posta and
Zaman newspapers during local elections dated 30 March 2014 were reviewed between 1
March – 28 March 2014 on traditional media and Facebook.According to the findings obtained regarding to traditional media, news are mostly
published as images and texts in both newspapers. News about public meetings are
highlighted. “Assertion/accusation” news are mostly mentioned. Main characters in the news
published in both newspapers are statesmen. It is determined that both newspapers show the
news about AK Party up when comparing to others. It is observed that Zaman Newspaper
published more partisan news when comparing to Posta Newspaper.According to the findings from their Facebook pages, Posta Newspaper has more male
followers comparing to Zaman Newspaper. Most follower user group of both newspapers are
between 18-24 ages. As the 78% of Posta Newspaper followers are online during the day, this
rate is 68% for Zaman newspaper. The followers of Zaman Newspaper have more interaction.
Monthly interaction rate of Zaman Newspaper is almost 10 times higher than Posta
Newspaper. It is determined that Zaman Newspaper gives more importance to politic news
comparing to Posta Newspaper. It is concluded that the news of Zaman are followed by much
more people.