Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocukların eğitimi ve Avrupalılaşma
Abstract
Bu çalışma, Suriyeli mülteci çocukların eğitim ihtiyaçlarını ve Türkiye'nin sunduğu
eğitim hizmetlerini analiz ederek, literatürde önemli bir kavram olan Avrupalılaşma
çerçevesinde eğitim hizmetlerinin yeterli düzeyde gerçekleşip gerçekleşmediğini
tartışmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde Avrupalılaşma bağlamı ile tezin ana sorusu ve alt
soruları aktarılacaktır. Tezin ikinci bölümünde Avrupalılaşma kavramının kuramsal
çerçevesi ile birlikte, Avrupalılaşmanın AB kurumlarına ve politikalarına nasıl yansıdığı
anlatılmıştır. Üçüncü bölüm; Avrupalılaşmanın kurumsal ve mali etkilerine odaklanmıştır.
Türkiye’de kamu kurumlarında ve STK’larda AB kurumlarının ve AB fonlarının
görünürlüğü incelenmiştir. Bu bölümde ayrıca Türkiye’de göç ve eğitim alanlarındaki
Avrupalılaşma çalışmaları incelenmiştir. Dördüncü bölümde; Türkiye'deki Suriyeli
mültecilerin sayısal verilerle genel durumu özetlenmiş ve Türkiye’deki Suriyeli mültecilere
yönelik eğitimin Avrupalılaşması ile birlikte MEB ve ilgili kamu kurumları ve STK’larda
Avrupalılaşmaya yönelik projeler incelenmiştir. Ayrıca Türkiye’nin mülteci çocuklara
yönelik eğitim politikaları, Avrupa normlarıyla kıyaslanarak anlatılmıştır. Sonuç ve
değerlendirme bölümünde ise; 2011-2019 yılları arasında Avrupa Komisyonu raporlarının
bulguları incelenmiştir. Son olarak ‘Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların eğitiminde
Avrupalılaşma var mıdır?’ sorusuna cevap aranmış ve Türkiye’de mültecilere yönelik
düzenlenen eğitim politikalarının Avrupalılaşma mantığıyla kurumsallaşma düzeyine
çıkamadığı sonucuna varılmıştır.
This study analyzes the educational needs of Syrian refugee children and educational
services that Turkey offers, also discusses whether services are provided at a sufficient level
in the context of Europeanization which is an important concept in the literature. In the first
part of the study, the main and sub-questions of the thesis have been stated within the context
of Europeanization. In the second chapter of the study, theoretical framework of
Europeanization and how it is reflected in EU institutions and policies have been explained.
The third chapter focuses on institutional and financial implications of Europeanization.
Visibility of the EU institutions and EU funds in public institutions and Non-Governmental
Organisations (NGOs) in Turkey have been examined. Also in this section, Europeanization
studies on migration and education in Turkey have been examined. In the fourth chapter,
the situation of Syrian refugees in Turkey has been summarized in general terms with
statistical data. Also Europeanization of education for Syrian refugees in Turkey and related
projects of Ministry of Education and NGOst have been examined. In addition, education
policy for children refugees in Turkey has been described in comparison with European
norms. In the conclusion chapter of the thesis, the findings of European Commission reports
fort he years between 2011-2019 have been examined. Finally, the answer of the main
question of the thesis “'Is there Europeanization in Syrian refugee children's education in
Turkey?' has been sought and it has been concluded that Turkey’s educational policies
towards Syrian refugees couldn’t reach institutional level within the logic of
Europeanization.