Sosyal medyada pazarlamanın hikâye anlatıcılığı üzerinden dönüşümü: Türkiye'de instagram anneleri
Abstract
Sosyal medyanın yaygın bir biçimde kullanılması ile tüketim kültüründe de bazı
evrilmeler meydana gelmektedir. Geleneksel pazarlama ve satış teknikleri dijital dünyanın
beklentisini karşılayacak şekilde yön değiştirmektedir. Sosyal medyada reklamların bir
bölümü sosyal medyanın kanaat önderleri olan influencerlar tarafından yapılmaktadır.
Influencerlar takip edildikleri kitle tarafından fikir ve görüşlerine önem verilen ve
tavsiyelerine kulak verilen kişilerdir. Çünkü influencerlar markayı ve ürünü genellikle
deneyimleyip, memnun kalarak tavsiye ettiklerini söylemektedirler. Çalışmanın konusu olan
Instagram anneleri de birer influencerlardır ve günlük rutinlerini paylaşırken sıklıkla
çocuklarının fotoğraflarına yer vererek çocuk sahibi olan takipçilerinin dikkatini
çekmektedirler. Instagram anneleri hem kendileri hem çocukları için kullandıkları
ürünlerinin tanıtımını yapmaktadırlar. Geleneksel hikâye anlatımının bugün biçim
değiştirerek sosyal medyaya uyum sağladığını ve Instagram hikâyeleri kısmında Instagram
annelerinin aslında bütün bir gününü hikâyeleştirerek anlattıklarını görmekteyiz. Çalışmada
dönüşüme uğrayan tüketim alışkanlıkları incelenerek, dijital pazarlama stratejilerinin
Instagram üzerinde nasıl ve ne sıklıkta kullanıldığının ortaya koyulduğunu, toplanan veriler
aracılığıyla görmek amaçlanmaktadır. İçerik analizi yöntemi kullanılarak en çok takip edilen
10 adet Instagram annesinin 2021 yılının ocak ve şubat aylarında ve 2022 yılının ocak ve
şubat aylarında toplam 4 aylık periyotta paylaştıkları tüm hikâyeler kategorize edilerek
sayılmıştır. Tez sonucunda oluşturulan tablonun verileri incelenerek Instagram annelerinin
belirtilen süre zarfında paylaştıkları tüm hikâyelerde ürün tanıtımına ne oranda yer verdiği
iletilecektir.
With the widespread use of social media, some evolutions are taking place in the
consumption culture. Traditional marketing and sales techniques are changing direction to
meet the expectations of the digital world. Some of the advertisements on social media are
made by influencers, who are the opinion leaders of social media. Influencers are people
whose ideas and opinions are given importance and whose advice is heeded by the audience
they follow. Because influencers say that they usually experience the brand and product and
recommend it with satisfaction. Instagram mothers, the subject of the study, are also
Influencers, and while sharing their daily routines, they often include photos of their children
and attract the attention of their followers who have children. Instagram mothers promote
the products they use for both themselves and their children.We see that traditional
storytelling has changed its form and adapted to social media today, and in the section of
Instagram stories, Instagram mothers actually tell a whole day by telling stories. In the study,
it is aimed to see how and how often digital marketing strategies are used on Instagram by
examining the transformed consumption habits, through the collected data. Using the content
analysis method, all the stories shared by the 10 most followed Instagram mothers in January
and February of 2021 and January and February of 2022 in a total of 4 months were
categorized and counted. By examining the data of the table created as a result of the thesis,
it will be conveyed how much the Instagram mothers included product promotion in all the
stories they shared during the specified period.