İnternet kullanım alışkanlıkları açısından ilköğretim 5.-6.-7.-8.sınıf öğrencilerinin durumu - İnternet kullanımı ile ilgili ailelerin değerlendirmeleri
Özet
Yapılan bu çalıĢma, toplumun her bireyinin yaĢamında önemli bir yer tutan internetin;
çocukların hayatında da hem olumlu hem de olumsuz etkileri olacağı, ailelerin bu etkilere
olan farkındalıkları ve denetimlerini tespit etmek amacıyla gerçekleĢtirilmiĢtir.
Bu araĢtırma, Ankara’da bir kolej ile bir devlet okulunda uygulanmıĢ; ilköğretim
5.-6.-7.-8. sınıf öğrencilerinin interneti kullanım alıĢkanlıkları ile ailelerinin çocukların
interneti kullanımı ve denetimlerine iliĢkin değerlendirmeleri konu etmiĢ
olan bir alan araĢtırmasıdır.
AraĢtırmada; Ankara ölçeğinde farklı sosyo ekonomik veli profiline sahip bir kolej bir
devlet okulu olmak üzere iki okulda 5.- 6.-7.-8. sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin
interneti kullanım alıĢkanlıkları, çocukların bilgi edinme davranıĢları arasında internetin yeri,
çocukların interneti kullanım alanları, anne-babaların çocuklarına internet sağlama
gerekçeleri ve internet kullanımı üzerine anne babaların değerlendirmelerini konu edinen
anketler hazırlanmıĢ, 240 öğrenci ve 240 velisi olmak üzere toplam 480 kiĢiye anket
uygulanmıĢtır.
AraĢtırma sonucunda, çocukların internet kullanımlarına iliĢkin yapılan araĢtırma ile,
sosyo ekonomik düzeylerin çocukların internetle tanıĢma yaĢlarına iliĢkin farklılıklar
yarattığı; sosyo ekonomik düzeylerin internete bağlanma süreleri, bağlanma sıklıkları gibi
kullanım alıĢkanlıkları açısından fark yaratmadığı; araĢtırmaya katılan her çocuğun interneti
kullandığı; çocukların bilgi kaynakları arasında internetin ilk sırada yer aldığı; çocukların
interneti en çok ödev ve dersleri için kullandığı; dersler haricinde oyun aramaları yaptığı;
anne babaların çocuklarını en çok saat ve gün kısıtlamaları ile denetledikleri; internet filtre
programlarının çok kullanılmadığı sonuçlarına ulaĢılmıĢtır.
Sonuç olarak; internet ortamında gerek çocukların gerekse ailelerinin “EleĢtirel Medya
Okuryazarlığı” ile güçlendirilmesinin önemi üzerinde durulmuĢtur.
In this study, the internet holds an important place in the life of every member of
society, both positive and negative effects on the lives of children that families and controls in
order to determine the awareness of these effects realized.
This investigation is applied in a college and a state school in Ankara; this is an areal
investigation which interested in elementary education’s 5.,6.,7. and 8. class students’
customs of internet usage and their families’ considerations about the children’s’ internet
usages and about this usage’s inspection.
In this investigation; a lot of surveys are prepared in Ankara scale about customs of
internet usages, place of internet usage in case of getting knowledge behaviours of children,
internet usage areas of children, internet supplying reasons of parents and the considerations
of parents on children’s internet usage, of the male and female students which pass through
the primary school’s 5.,6.,7. and 8. classes of a college and a state school that have different
socio-economic guardian profiles and these surveys are applied on 480 people which contain
240 students and 240 guardians.
As a result, the research on children's use of the internet, internet dating age
differences related to socio-economic levels of children’s, socio-economic levels of children’s
does not make the difference in terms of usage patterns, such as the frequency of attachment
duration of connecting to the internet, every child, which is participating in the study, is using
internet, Internet received first place in the children’s knowledge resources, using the
internet for most homework and lessons, except lessons they make game searches, with
restrictions on hours and days that parents supervise their children the most; much use internet
filter programs are obtained.
As a result, both children and their families in the internet "Critical Media Literacy"
and emphasized the importance of strengthening.